Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1942/1232
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorKLIMAS, Rafael-
dc.date.accessioned2007-01-11T10:53:12Z-
dc.date.available2007-01-11T10:53:12Z-
dc.date.issued2006-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1942/1232-
dc.description.abstractIn vele gevallen kan data door middel van 2D of 3D beelden verduidelijkt of aantrekkelijker gemaakt worden. Ook games worden al snel interessanter met mooie, gedetailleerde 3D beelden. Door de snelle vooruitgang in technologie lenen mobiele toestellen zich meer en meer tot het renderen van zulke beelden. Toch blijven mobiele toestellen zoals GSM’s en PDA’s vandaag de dag nog beperkt in rekenkracht, opslagcapaciteit, schermgrootte en batterijduur. Dit maakt complexe beelden renderen op deze toestellen interessant en uitdagend. Deze thesis bestaat uit twee delen: een literatuurstudie en enkele implementaties. De literatuurstudie onderzoekt welke ontwikkelingen en technologie¨en er momenteel bestaan voor PDA’s en GSM’s. Er wordt onder andere gekeken naar de besturingssystemen en de “state of the art” processor architecturen. Deze worden vervolgens onderling vergeleken. Verder kijken we naar mogelijke renderingstechnieken voor deze toestellen, ontwikkelingssoftware zoals API’s en SDK’s en reeds gerealiseerde 3D toepassingen. Het implementatie-gedeelte bestaat ook uit twee delen: een case study waarin we een efficiënt algoritme ontwikkelen om in first-person view door de stad Hasselt te navigeren enerzijds en het uittesten van enkele besproken SDK’s anderzijds. Met de case study tonen we aan dat een efficiënt algoritme altijd nodig is omwille van geheugenbeperkingen en om bevredigende framerates te behalen. Preprocessing en het dynamisch inladen van textures vormen de kern van deze case study. Bij het uittesten van de SDK’s tonen we aan dat het niet evident is om te programmeren voor mobiele toestellen en dat er vele verschillen zijn met de ontwikkeling van applicaties voor gewone desktop PC’s.-
dc.format.extent3316372 bytes-
dc.format.mimetypeapplication/pdf-
dc.language.isonl-
dc.titleRendering voor PDA of GSM-
dc.typeTheses and Dissertations-
local.format.pages110-
local.bibliographicCitation.jcatT2-
local.type.specifiedMaster thesis-
dc.bibliographicCitation.oldjcat-
item.accessRightsOpen Access-
item.contributorKLIMAS, Rafael-
item.fullcitationKLIMAS, Rafael (2006) Rendering voor PDA of GSM.-
item.fulltextWith Fulltext-
Appears in Collections:Master theses
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
klimas_rafael1.pdf3.24 MBAdobe PDFView/Open
Show simple item record

Page view(s)

36
checked on Nov 7, 2023

Download(s)

30
checked on Nov 7, 2023

Google ScholarTM

Check


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.