Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1942/12405
Title: De succesfactoren van de Belgische pretparken in een geglobaliseerde markt
Authors: Vandeweyer, Dave
Advisors: DE GROOTE, Patrick
JANSSENS, Wim
Issue Date: 2010
Publisher: UHasselt Diepenbeek
Abstract: In een nog niet zo ver verleden waren de meeste Europese pretparken nog eigendom van families, ondertussen zijn velen overgenomen door een internationale pretparkketen. Op deze manier vindt er een verschuiving plaats van een markt met vele kleine spelers naar een markt met een beperkt aantal grote spelers. Dit is wat men noemt de globalisering van de pretparksector. De redenen waarom de families zijn overgegaan tot de verkoop van hun pretparken zijn: de enorme investeringslast, de onderhoudskosten, de opvolgproblematiek en de komst van grote Amerikaanse pretparkgroepen naar Europa. Vervolgens hebben we een aantal factoren geïdentificeerd die anno 2010 mee het succes bepalen van een pretpark. Deze factoren zijn: thematisering, evolutie van dagrecreatie naar verblijfsrecreatie, noodzaak om te investeren, onderscheidend zijn, meer dan alleen pretpark zijn, intellectuele eigendom, de economische crisis, cultuurverschillen, service, doelgroep, evenementen, concurrenten, weersomstandig
Notes: master in de toegepaste economische wetenschappen-beleidsmanagement
Document URI: http://hdl.handle.net/1942/12405
Category: T2
Type: Theses and Dissertations
Appears in Collections:Master theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
03205462009632.pdf7.65 MBAdobe PDFView/Open
Show full item record

Google ScholarTM

Check


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.