Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/1942/12450
Title: | Benaderingen van diversiteitsvraagstukken in het beleid van onderwijsverlenende organisaties | Authors: | Langendries, Kim | Advisors: | ZANONI, Patrizia | Issue Date: | 2010 | Publisher: | UHasselt Diepenbeek | Abstract: | SAMENVATTING Het Vlaamse onderwijs wordt gekenmerkt door een prestatiekloof tussen allochtone en autochtone leerlingen. De negatieve gevolgen van deze prestatiekloof zetten zich verder op de arbeidsmarkt. 1.1 Literatuuroverzicht Er zijn drie verklaringen met betrekking tot het sociaal-economisch milieu van de allochtone leerlingen die een negatieve invloed hebben op de prestaties: - Het lager sociaal-economisch milieu waarin de meeste allochtonen zich bevinden; - Ouders van die weinig betrokken zijn bij de schoolloopbanen van hun kinderen; - Een anti-schoolse houding van vriendengroepen. De verklaringen aangaande de etnisch-culturele identificatie van de jongeren en hun ouders die de schoolprestaties van allochtone jongeren negatief beïnvloeden zijn: - Ouders die nog sterk op het land van herkomst gericht zijn; - Minder schoolgerichte opvoedingswaarden van sommige culturen; - Traditionele genderrolopvattingen; - Onvoldoende kennis van de Nederlandse taal; - Ouder | Notes: | master in de toegepaste economische wetenschappen-beleidsmanagement | Document URI: | http://hdl.handle.net/1942/12450 | Category: | T2 | Type: | Theses and Dissertations |
Appears in Collections: | Master theses |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
05227692009632.pdf | 934.25 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.