Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1942/17287
Title: Vrijwillige verslaggeving in familieondernemingen: invloed van eigendomsstructuur en de onafhankelijkheid van de raad van bestuur
Authors: Vancraybex, Wout
Advisors: MERCKEN, Roger
Issue Date: 2013
Publisher: UHasselt
Abstract: Al sinds de jaren '70 vestigen onderzoekers de aandacht op vrijwillige verslaggeving (VV). Het is een complex fenomeen en kan volgens sommige onderzoekers niet verklaard worden door één enkele theorie op zich (Broberg, Tagesson & Collin, 2009, Chau & Gray, 2010). VV werd onder meer onderzocht op basis van agency theorie, signaling theorie en competition theorie. We stellen vast dat dit onderzoeksdomein vandaag de dag nog steeds niet aan populariteit heeft ingeboet. Familieondernemingen spelen een belangrijke rol, zowel op wereldvlak als in de Belgische economie. Zo is een van de grootste ondernemingen ter wereld, Wal-Mart, een familieonderneming. Verder blijkt uit een onderzoek van het FBNet Belgium dat 77% van de Belgische ondernemingen familieondernemingen zijn. Enkele bekende voorbeelden met een aanzienlijke omzet in België zijn Delhaize, AB Inbev en Colruyt. Een van de meest gebruikte theorieën om het belang van VV aan te tonen is de agency theorie (Lim, Matolcsy & Chow, 20
Notes: master in de toegepaste economische wetenschappen-accountancy en financiering
Document URI: http://hdl.handle.net/1942/17287
Category: T2
Type: Theses and Dissertations
Appears in Collections:Master theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
08267732012635.pdf1.72 MBAdobe PDFView/Open
Show full item record

Page view(s)

8
checked on May 20, 2022

Download(s)

6
checked on May 20, 2022

Google ScholarTM

Check


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.