Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1942/17355
Title: Economisch belang van de zaterdagmarkt in Sint-Truiden
Authors: Buto, Leni
Advisors: HOUBEN, Ghislain
Issue Date: 2014
Publisher: UHasselt
Abstract: Een markt doet vaak denken aan economische termen zoals de vrije markt. Een markt is ook een handelsplaats, vaak op een plein of in een straat. Deze vorm van handel drijven is al eeuwen oud en is bovendien één van de eerste vormen van handel drijven die de volkeren in onze streken kenden. De opkomst van de supermarkten heeft de populariteit van de markten verminderd, maar toch zijn de openbare markten blijven bestaan. De laatste jaren winnen de markten zelfs terug aan populariteit. In Limburg was er in 2011 een stijging van het aantal marktkramen op te merken in vergelijking met 2000 (Vandeput & Reynders,2011). Met zijn 144 marktkramen is de markt van Sint-Truiden de derde grootste wekelijkse markt in Limburg. Enkel de markten van Heusden-Zolder en Genk tellen meer marktkramen. De studie van Vandeput & Reynders (2011) stelt dat markten een belangrijke rol spelen op economisch vlak. Het genereert onder andere omzetten, directe en indirecte werkgelegenheid. Door de rijke traditie van de markt, en doordat de markt één van de grootste in Limburg is, is de zaterdagmarkt in Sint-Truiden geschikt om van naderbij te onderzoeken. Dit leidt tot de centrale onderzoeksvraag: 'Wat is het economisch belang van de zaterdagmarkt in Sint-Truiden?'
Notes: master in de toegepaste economische wetenschappen-accountancy en financiering
Document URI: http://hdl.handle.net/1942/17355
Category: T2
Type: Theses and Dissertations
Appears in Collections:Master theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
10298592013635.pdf2.27 MBAdobe PDFView/Open
Show full item record

Page view(s)

46
checked on Nov 7, 2023

Download(s)

18
checked on Nov 7, 2023

Google ScholarTM

Check


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.