Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1942/17370
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorLAMBRECHTS, Frank-
dc.contributor.authorHenderix, Evita-
dc.date.accessioned2014-10-09T09:12:49Z-
dc.date.available2014-10-09T09:12:49Z-
dc.date.issued2014-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1942/17370-
dc.description.abstractSAMENVATTING Sinds het Enron schandaal in de Verenigde Staten is de wereldwijde aandacht voor corporate governance alleen nog maar toegenomen. Enron was een Amerikaans energiebedrijf dat door enorme audit fraude in 2001 failliet verklaard werd. Dit faillissement zorgde ervoor dat maar liefst 21.000 werknemers op straat belandden. Deze case was de directe aanleiding voor de Sarbanes-Oxley wet. Deze wet werd in 2002 afgekondigd om deugdelijk bestuur wettelijk afdwingbaar te maken in de Verenigde Staten. Ook in Belgische context zijn er jammer genoeg verschillende voorbeelden van schandalen op te noemen, zoals Lernhout & Hauspie die eveneens in 2001 failliet gingen. Na al deze schandalen klonk het bij de publieke opinie wel meermaals 'waar was de Raad van Bestuur'? Vroeger was een raad van bestuur meer een rubberen stamp raad van bestuur, beslissingen werden genomen zonder kritisch bij stil te staan. Strategie werd nauwelijks in de gaten gehouden. Men plaatste er gewoon letterlijk zijn handtekening of stempel onder en men ging verder. Meer en meer kwam er een zekere nood naar een professionele, goed functionerende raad van bestuur. Om ervoor te zorgen dat een van de belangrijkste organen binnen een onderneming, wat een raad van bestuur is, efficiƫnt blijft werken, is evaluatie haast niet meer weg te denken. Evaluatie zal immers corporate failures verhelpen en performance gaps ontdekken (Kiel & Nicholson, 2005) . Op die manier kan een raad van bestuur op regelmatige basis ontdekken wat hun sterke en zwakke punten zi-
dc.format.mimetypeApplication/pdf-
dc.languagenl-
dc.language.isoen-
dc.publisherUHasselt-
dc.titleBoard learning and evaluation: Past and future-
dc.typeTheses and Dissertations-
local.format.pages0-
local.bibliographicCitation.jcatT2-
dc.description.notesmaster in de toegepaste economische wetenschappen-innovatie en ondernemerschap-
local.type.specifiedMaster thesis-
item.fullcitationHenderix, Evita (2014) Board learning and evaluation: Past and future.-
item.fulltextWith Fulltext-
item.accessRightsOpen Access-
Appears in Collections:Master theses
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
08266732013637.pdf712.5 kBAdobe PDFView/Open
Show simple item record

Page view(s)

28
checked on Jun 25, 2022

Download(s)

14
checked on Jun 25, 2022

Google ScholarTM

Check


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.