Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1942/17372
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorJANSSENS, Wim-
dc.contributor.advisorWILLEMS, Kim-
dc.contributor.authorCloetens, Jan-
dc.date.accessioned2014-10-09T09:12:50Z-
dc.date.available2014-10-09T09:12:50Z-
dc.date.issued2014-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1942/17372-
dc.description.abstractStress is een groot probleem in de hedendaagse samenleving. Dit komt doordat de samenleving geëvolueerd is van een traditioneel rollenpatroon naar een tweeverdieners model. Het gevolg van deze evolutie is dat mensen steeds minder tijd hebben.Ondanks de vele voordelen van natuur, is er relatief weinig empirisch onderzoek uitgevoerd naar het effect van groen in de retail context (Joye, Willems et al. 2010). Het doel van deze masterproef is om na te gaan hoe groen, en bomen in het bijzonder, optimaal gebruikt kan worden in een shoppingcenter.De onderzoeker koos voor een between-subject design en maakte gebruik van een convenience sample van 160 respondenten. Met een between-subject design werd bedoeld dat iedere respondent willekeurig aan één van de vier foto's werd toegewezen.Savannebomen hebben een positieve invloed (p < 0.05) op het toenaderingsgedrag, de algemene indruk en de intentie tot herbezoek van het shoppingcenter. Bij loofbomen en dennenbomen is dit effect op de drie afhankelijke variabelen niet teruggevonden. Verder heeft deze studie aangetoond dat savannebomen en loofbomen leiden tot stressreductie. Daarnaast creëren savannebomen een gevoel van weg te zijn, wat op zijn beurt leidt tot een hogere intentie tot herbezoek van het shoppingcenter en zijn consumenten sneller geneigd om het shoppingcenter binnen te gaan. Bovendien geven savannebomen individuen een comfortabel gevoel. Doordat consumenten op hun gemak gesteld worden krijgen ze een positievere indruk, hogere intentie tot herbezoek en zullen ze sneller het sh-
dc.format.mimetypeApplication/pdf-
dc.languagenl-
dc.language.isoen-
dc.publisherUHasselt-
dc.titleRestoratietheorie in shoppingcentra: een literatuurstudie en empirisch onderzoek-
dc.typeTheses and Dissertations-
local.format.pages0-
local.bibliographicCitation.jcatT2-
dc.description.notesmaster in de toegepaste economische wetenschappen-marketing-
local.type.specifiedMaster thesis-
item.fulltextWith Fulltext-
item.accessRightsOpen Access-
item.fullcitationCloetens, Jan (2014) Restoratietheorie in shoppingcentra: een literatuurstudie en empirisch onderzoek.-
item.contributorCloetens, Jan-
Appears in Collections:Master theses
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
10305102013638.pdf1.78 MBAdobe PDFView/Open
Show simple item record

Page view(s)

44
checked on Nov 7, 2023

Download(s)

30
checked on Nov 7, 2023

Google ScholarTM

Check


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.