Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1942/17403
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorJANSSENS, Wim-
dc.contributor.advisorDOUCE, Lieve-
dc.contributor.authorDeckers, Rob-
dc.date.accessioned2014-10-09T09:12:55Z-
dc.date.available2014-10-09T09:12:55Z-
dc.date.issued2014-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1942/17403-
dc.description.abstractVerkoopruimte is een schaarse en kritische factor in de retailomgeving en producten moeten zo optimaal mogelijk gealloceerd worden. De markt raakt meer en meer gesatureerd, waardoor retailers het steeds moeilijker hebben een differentieel voordeel te creëren. Door gebruik te maken van traditionele schapeffecten kan de verkoop van producten beinvloed worden. Producten op oog-/handhoogte worden meer gekocht dan deze niet op oog-/handhoogte. Indien men met behulp van het verspreiden van een congruente geur en het extra belichten van bepaalde producten de verkoop verder kan beinvloeden, biedt dit mogelijkheden voor zowel de fabrikant als de retailer. Op basis van de bevindingen van dit onderzoek concluderen we dat vooral licht een effectieve atmosferische prikkel is om het consumentengedrag te beïnvloeden. Het extra belichten van bepaalde producten in een winkel zorgt voor een betere verkoop, een betere herinnering en een betere herkenning van deze producten. Indien men producten extra belicht stijgt het aandeel van deze producten in het totaal aantal gekochte producten van deze productcategorie. Het gebruik van extra belichting verhoogt ook de waargenomen variëteit, de waargenomen keuze en de tevredenheid van zowel deze producten alsook de totale productcategorie. Het belichten van bepaalde producten zorgt er eveneens voor dat consumenten langer in een winkel verblijven, en langer voor het winkelrek staan waar er producten extra belicht worden. Het verspreiden van een geur congruente aan bepa-
dc.format.mimetypeApplication/pdf-
dc.languagenl-
dc.language.isoen-
dc.publisherUHasselt-
dc.titleDe invloed van geur, licht en de positie van het product in het winkelrek op de productkeuze-
dc.typeTheses and Dissertations-
local.format.pages0-
local.bibliographicCitation.jcatT2-
dc.description.notesmaster in de toegepaste economische wetenschappen-marketing-
local.type.specifiedMaster thesis-
item.fulltextWith Fulltext-
item.accessRightsOpen Access-
item.fullcitationDeckers, Rob (2014) De invloed van geur, licht en de positie van het product in het winkelrek op de productkeuze.-
Appears in Collections:Master theses
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
07260092013638.pdf5.29 MBAdobe PDFView/Open
Show simple item record

Page view(s)

88
checked on May 20, 2022

Download(s)

50
checked on May 20, 2022

Google ScholarTM

Check


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.