Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1942/17420
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorBRIJS, Tom-
dc.contributor.authorHendrix, Peter-
dc.date.accessioned2014-10-09T09:13:00Z-
dc.date.available2014-10-09T09:13:00Z-
dc.date.issued2014-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1942/17420-
dc.description.abstractDe Vlaamse regering heeft in het kader van een verbetering van de efficiƫntie van het wegtransport op zowel economisch als ecologisch vlak een proefproject opgestart rond langere en zwaarder vrachtwagens (LZV's). Ze vroegen aan het Steunpunt Verkeersveiligheid om een onderzoek te voeren naar de invloed van deze LZV's op de verkeersveiligheid. Aan de hand van zowel een literatuurstudie als een simulatoronderzoek hebben we getracht om een objectieve uitspraak te doen over deze verkeersveiligheid. Voor de simulatorstudie werd er een groep van 50 participanten samengestel, waarvan er uiteindelijk 48 werden getest. We hebben ernaar gestreefd om een zo heterogeen mogelijke testgroep samen te stellen op basis van leeftijd, geslacht en rijervaring. Uiteindelijk zijn er meer mannen dan vrouwen komen rijden en was de groep van jonge bestuurders meer vertegenwoordigd dan de oudere, maar toch kunnen we spreken van een gevarieerde testgroep. Tijdens de simulatorstudie hebben we het gedrag van automobilisten ten opzichte van LZV vergeleken met dat ten opzichte van SV. We hebben de participanten zowel een LZV als een SV laten voorbijsteken op de secundaire weg. Aan de hand van een analyse van de vijf hoofdparameters: snelheid, tijd, afstand, acceleratie en laterale positie werd er een uitspraak gedaan over de verkeersveiligheid. Dezelfde vijf parameters werden ook geanalyseerd tijdens de simulatierritten op de snelweg. Hier moesten de participanten zowel in- als uitvoegen bij een LZV en een SV. Belangrijk is ook dat alle participanten-
dc.format.mimetypeApplication/pdf-
dc.languagenl-
dc.language.isoen-
dc.publisherUHasselt-
dc.titleLangere en zwaardere vrachtwagens (LZV's) in Vlaanderen: simulatie onderzoek-
dc.typeTheses and Dissertations-
local.format.pages0-
local.bibliographicCitation.jcatT2-
dc.description.notesmaster in de mobiliteitswetenschappen-verkeersveiligheid-
local.type.specifiedMaster thesis-
item.fullcitationHendrix, Peter (2014) Langere en zwaardere vrachtwagens (LZV's) in Vlaanderen: simulatie onderzoek.-
item.accessRightsOpen Access-
item.fulltextWith Fulltext-
item.contributorHendrix, Peter-
Appears in Collections:Master theses
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
09291932013765.pdf1.83 MBAdobe PDFView/Open
Show simple item record

Page view(s)

46
checked on Nov 7, 2023

Download(s)

34
checked on Nov 7, 2023

Google ScholarTM

Check


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.