Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/1942/17552
Title: | Religieuze symbolen in het Gemeenschapsonderwijs: een mensenrechtelijk perspectief | Authors: | BIJNENS, Daan | Advisors: | LEMMENS, Koen | Issue Date: | 2014 | Publisher: | tUL | Abstract: | Het weren van religieuze symbolen uit het Gemeenschapsonderwijs is een problematiek die zich bevindt op de snijlijn van twee fundamentele waarden in onze rechtsorde: de godsdienstvrijheid enerzijds en de neutraliteitsplicht van het Gemeenschapsonderwijs anderzijds. Binnen het Gemeenschapsonderwijs zijn verschillende verboden op het dragen van religieuze tekens opgelegd. De actoren binnen het Gemeenschapsonderwijs zijn echter dragers van grondrechten die niet zomaar worden achtergelaten aan de schoolpoort. Desalniettemin is de godsdienstvrijheid niet onbeperkt zoals ook blijkt uit beslissingen van het EHRM en het Mensenrechtencomité van de Verenigde Naties. Is de grondwettelijke neutraliteitsplicht die op het Gemeenschapsonderwijs rust een hinderpaal of een bondgenoot van de rechtzoekende die zijn religieuze symbolen niet wenst te weren uit zijn schooloutfit? Op welke verschillende argumenten kunnen gelovige leerlingen en docenten voorts nog beroep doen om hun rechten te doen gelden? | Notes: | master in de rechten-overheid en recht | Document URI: | http://hdl.handle.net/1942/17552 | Category: | T2 | Type: | Theses and Dissertations |
Appears in Collections: | Master theses |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
09282132013289.pdf | 1.11 MB | Adobe PDF | View/Open |
Page view(s)
94
checked on Aug 25, 2023
Download(s)
56
checked on Aug 25, 2023
Google ScholarTM
Check
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.