Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1942/19267
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorVANDEMAELE, Sigrid-
dc.contributor.authorSatta, Stefano-
dc.date.accessioned2015-09-29T08:47:09Z-
dc.date.available2015-09-29T08:47:09Z-
dc.date.issued2015-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1942/19267-
dc.description.abstractDe inkoop van eigen aandelen is de geprefereerde methode om geld naar de aandeelhouders te laten stromen in de Verenigde Staten (Grullon en Michaely, 2000; Skinner, 2008). In 2013 was het bedrag uitgegeven aan de inkoop van eigen aandelen door S&P500 bedrijven maar liefst gestegen tot een totaal van $ 474 miljard (Bloomberg, Factset door Morgan, 2014). Volgens de signaaltheorie (Vermaelen, 1981) heeft de aankondiging van een inkoopprogramma een positief effect op de prijs van het onderliggend aandeel. Men spreekt hier over het korte termijneffect van een inkoopprogramma. Daarnaast stelt de market-timing hypothese dat de effectieve uitvoering van een inkoopprogramma op de lange termijn een positief effect heeft op de prijs van het onderliggend aandeel (Ikenberry ea., 2000). Het inkopen van eigen aandelen is echter niet zo gebruikelijk bij de Belgische beursgenoteerde bedrijven. Toch is er een toename in het aantal inkoopprogramma's en lijkt 2015 een topjaar te worden wat betreft de inkoop van eigen aandelen bij deze bedrijven (Mampaey, 2015). In deze masterproef is het de bedoeling te achterhalen of de signaaltheorie (Vermaelen, 1981) en de market-timing hypothese (Ikenberry ea., 2000) ook opgaat voor Belgische beursgenoteerde bedrijven. Samengevat is het doel van deze masterproef te ontdekken wat het effect is van een inkoopprogramma op de aandelenprijs bij Belgische beursgenoteerde bedrijven. Om hier een antwoord op te vinden wordt er in twee stappen gewerkt: een literatuurstudie en een empirisch onderzoek. De literat-
dc.format.mimetypeApplication/pdf-
dc.languagenl-
dc.publisherUHasselt-
dc.titleHet effect van de inkoop van eigen aandelen op de aandelenprijs bij Belgische beursgenoteerde bedrijven-
dc.typeTheses and Dissertations-
local.format.pages0-
local.bibliographicCitation.jcatT2-
dc.description.notesmaster in de toegepaste economische wetenschappen: handelsingenieur-accountancy en financiering-
local.type.specifiedMaster thesis-
item.fulltextWith Fulltext-
item.accessRightsOpen Access-
item.fullcitationSatta, Stefano (2015) Het effect van de inkoop van eigen aandelen op de aandelenprijs bij Belgische beursgenoteerde bedrijven.-
item.contributorSatta, Stefano-
Appears in Collections:Master theses
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
09283132014581.pdf1.88 MBAdobe PDFView/Open
Show simple item record

Page view(s)

36
checked on Nov 7, 2023

Download(s)

20
checked on Nov 7, 2023

Google ScholarTM

Check


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.