Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/1942/19300
Title: | De doorwerking van ouderlijk gezag op de school-kind-relatie | Authors: | Jakubka, Ellen | Advisors: | DECLERCK, Charlotte DE BECKER, Alexander |
Issue Date: | 2015 | Publisher: | tUL | Abstract: | De laatste decennia stellen we een toenemende verscheidenheid vast aan gezinsvormen waarbinnen kinderen opgroeien. De opkomst van de nieuwe gezinnen is vooral te wijten aan het toenemend aantal echtscheidingen. Voor onderwijsinstellingen is het niet altijd gemakkelijk om op de meest gepaste manier om te gaan met de verschillende gezinsvormen. De centrale vraag in deze scriptie is in hoeverre de feitelijke en juridische familiale gezagsrelaties doorwerken in de schoolomgeving van de minderjarige. Eerst worden de feitelijke en juridische familiale gezagsrelaties besproken. De nadruk wordt gelegd op de juridische ouders in het kader van ouderlijk gezag, voogdij, pleegvoogdij, pleegouders en stiefouders. Deze gezagsinstituten zullen besproken worden, meer specifiek in het kader van het inschrijvingsrecht, het informatierecht en het participatierecht. Het onderwijsrecht maakt gebruikt van een ruime invulling van het begrip 'ouders' in vergelijking met het Burgerlijk Wetboek. De gevolgen hiervan komen aan bod. Daarnaast wordt er ook een blik geworpen op mogelijk ontwikkelingen in de nabije toekomst. | Notes: | master in de rechten-rechtsbedeling | Document URI: | http://hdl.handle.net/1942/19300 | Category: | T2 | Type: | Theses and Dissertations |
Appears in Collections: | Master theses |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
11312242014M64.pdf | 923.28 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.