Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1942/19580
Title: Invloed van angst en stress op de motorische ontwikkeling bij kinderen van 9 tot 10 maanden
Authors: Essers, Els
Santermans, Piet
Advisors: VANVUCHELEN, Marleen
BRAEKEN, Marijke
Issue Date: 2015
Publisher: UHasselt
Abstract: Het doel van deze studie is om de invloed van angst en stress op de motorische ontwikkeling te onderzoeken bij kinderen zonder medische aandoening van negen tot tien maanden. Hiervoor werden 112 zuigelingen geïncludeerd waarbij elk acht speekselstalen werden afgenomen om het circadiaans ritme van cortisol en het stressniveau te bepalen. Het angstniveau werd gemeten met de 'Infant Toddler Social Emotional Assessment' (ITSEA), de motorische ontwikkeling met de 'Ages and Stages Questionnaires' (ASQ), welke beiden werden ingevuld door de ouders. De data werden verkregen uit de 'Prenatal Early Life Stress' studie, uitgevoerd aan de Universiteit van Tilburg, Nederland, onder leiding van prof. dr. B. R. H. M. Van den Bergh. Het circadiaans ritme van cortisol is aanwezig in deze populatie, echter was de stijging van cortisol in de ochtend (cortisol awakening response) niet aanwezig. Er werd een positief significant interactie-effect gevonden tussen het angstniveau en de grofmotorische ontwikkeling. De correlatie tussen stress en angst, en tussen stress en motorische ontwikkeling was statistisch niet significant.
Notes: master in de revalidatiewetenschappen en de kinesitherapie-revalidatiewetenschappen en kinesitherapie bij kinderen
master in de revalidatiewetenschappen en de kinesitherapie-revalidatiewetenschappen en kinesitherapie bij musculoskeletale aandoeningen
Document URI: http://hdl.handle.net/1942/19580
Category: T2
Type: Theses and Dissertations
Appears in Collections:Master theses
Master theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
12339702014H87.pdf696.59 kBAdobe PDFView/Open
Show full item record

Page view(s)

28
checked on Nov 7, 2023

Download(s)

18
checked on Nov 7, 2023

Google ScholarTM

Check


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.