Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/1942/19580
Title: | Invloed van angst en stress op de motorische ontwikkeling bij kinderen van 9 tot 10 maanden | Authors: | Essers, Els Santermans, Piet |
Advisors: | VANVUCHELEN, Marleen BRAEKEN, Marijke |
Issue Date: | 2015 | Publisher: | UHasselt | Abstract: | Het doel van deze studie is om de invloed van angst en stress op de motorische ontwikkeling te onderzoeken bij kinderen zonder medische aandoening van negen tot tien maanden. Hiervoor werden 112 zuigelingen geïncludeerd waarbij elk acht speekselstalen werden afgenomen om het circadiaans ritme van cortisol en het stressniveau te bepalen. Het angstniveau werd gemeten met de 'Infant Toddler Social Emotional Assessment' (ITSEA), de motorische ontwikkeling met de 'Ages and Stages Questionnaires' (ASQ), welke beiden werden ingevuld door de ouders. De data werden verkregen uit de 'Prenatal Early Life Stress' studie, uitgevoerd aan de Universiteit van Tilburg, Nederland, onder leiding van prof. dr. B. R. H. M. Van den Bergh. Het circadiaans ritme van cortisol is aanwezig in deze populatie, echter was de stijging van cortisol in de ochtend (cortisol awakening response) niet aanwezig. Er werd een positief significant interactie-effect gevonden tussen het angstniveau en de grofmotorische ontwikkeling. De correlatie tussen stress en angst, en tussen stress en motorische ontwikkeling was statistisch niet significant. | Notes: | master in de revalidatiewetenschappen en de kinesitherapie-revalidatiewetenschappen en kinesitherapie bij kinderen master in de revalidatiewetenschappen en de kinesitherapie-revalidatiewetenschappen en kinesitherapie bij musculoskeletale aandoeningen |
Document URI: | http://hdl.handle.net/1942/19580 | Category: | T2 | Type: | Theses and Dissertations |
Appears in Collections: | Master theses Master theses |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
12339702014H87.pdf | 696.59 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.