Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/1942/22136
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.advisor | KLINGELS, Katrijn | - |
dc.contributor.advisor | VANVUCHELEN, Marleen | - |
dc.contributor.author | Coenen, Ellen | - |
dc.contributor.author | Locht, Kelly | - |
dc.date.accessioned | 2016-09-29T17:58:43Z | - |
dc.date.available | 2016-09-29T17:58:43Z | - |
dc.date.issued | 2016 | - |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/1942/22136 | - |
dc.description.abstract | Doelstellingen: Het doel van deze pilootstudie is nagaan welke aspecten binnen de manuele vaardigheden van kinderen met DCD verstoord zijn in vergelijking met typisch ontwikkelende (TO) kinderen. Participanten: Zeven kinderen met DCD (4 jongens, 3 meisjes) en zeven leeftijdsgematchte TO kinderen werden geïncludeerd. Metingen: MABC-2, DCDDaily, Tyneside pegboard test en een imitatietest. Resultaten: De DCD-groep scoort significant lager dan de TO-groep op de MABC-2 subtest handvaardigheid en mikken en vangen. Vervolgens scoort de DCD-groep zwakker dan de TO-groep op de DCDDaily op vlak van totale tijdsscore, uitvoeringsscore en testscore. De DCD-groep scoort eveneens significant lager op de totaalscore van de statische en dynamische posities van de imitatietaak. Op de Tyneside pegboard test scoort de DCD-groep significant trager dan de TO-groep op de taak met grote en kleine pinnen met zowel de dominante als niet-dominante hand. Vervolgens scoort de DCD-groep significant trager op de bimanuele taak met de grote pinnen en de akoestische dubbeltaak met de kleine pinnen. Wanneer binnen de DCD-groep een akoestische dubbeltaak wordt toegevoegd aan de gewone conditie, wordt de uitvoering significant trager. Conclusie: De MABC-2, DCDDaily, Tyneside pegboard test en imitatietest tonen een verschil van manuele vaardigheden tussen de DCD-groep en de TO-groep. Om verdere uitspraken hierover te doen, moeten de experimentele testen nog verder verfijnd worden en moet het onderzoek uitgevoerd worden op een grotere populatie. | - |
dc.format.mimetype | Application/pdf | - |
dc.language | nl | - |
dc.language.iso | nl | - |
dc.publisher | UHasselt | - |
dc.title | Manuele vaardigheden bij kinderen met en zonder een coördinatie-ontwikkelingsstoornis: een pilootstudie | - |
dc.type | Theses and Dissertations | - |
local.bibliographicCitation.jcat | T2 | - |
dc.description.notes | master in de revalidatiewetenschappen en de kinesitherapie-revalidatiewetenschappen en kinesitherapie bij kinderen | - |
local.type.specified | Master thesis | - |
item.accessRights | Open Access | - |
item.fulltext | With Fulltext | - |
item.fullcitation | Coenen, Ellen & Locht, Kelly (2016) Manuele vaardigheden bij kinderen met en zonder een coördinatie-ontwikkelingsstoornis: een pilootstudie. | - |
item.contributor | Coenen, Ellen | - |
item.contributor | Locht, Kelly | - |
Appears in Collections: | Master theses Master theses |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
12344602015H87.pdf | 1.27 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.