Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1942/22136
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorKLINGELS, Katrijn-
dc.contributor.advisorVANVUCHELEN, Marleen-
dc.contributor.authorCoenen, Ellen-
dc.contributor.authorLocht, Kelly-
dc.date.accessioned2016-09-29T17:58:43Z-
dc.date.available2016-09-29T17:58:43Z-
dc.date.issued2016-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1942/22136-
dc.description.abstractDoelstellingen: Het doel van deze pilootstudie is nagaan welke aspecten binnen de manuele vaardigheden van kinderen met DCD verstoord zijn in vergelijking met typisch ontwikkelende (TO) kinderen. Participanten: Zeven kinderen met DCD (4 jongens, 3 meisjes) en zeven leeftijdsgematchte TO kinderen werden geïncludeerd. Metingen: MABC-2, DCDDaily, Tyneside pegboard test en een imitatietest. Resultaten: De DCD-groep scoort significant lager dan de TO-groep op de MABC-2 subtest handvaardigheid en mikken en vangen. Vervolgens scoort de DCD-groep zwakker dan de TO-groep op de DCDDaily op vlak van totale tijdsscore, uitvoeringsscore en testscore. De DCD-groep scoort eveneens significant lager op de totaalscore van de statische en dynamische posities van de imitatietaak. Op de Tyneside pegboard test scoort de DCD-groep significant trager dan de TO-groep op de taak met grote en kleine pinnen met zowel de dominante als niet-dominante hand. Vervolgens scoort de DCD-groep significant trager op de bimanuele taak met de grote pinnen en de akoestische dubbeltaak met de kleine pinnen. Wanneer binnen de DCD-groep een akoestische dubbeltaak wordt toegevoegd aan de gewone conditie, wordt de uitvoering significant trager. Conclusie: De MABC-2, DCDDaily, Tyneside pegboard test en imitatietest tonen een verschil van manuele vaardigheden tussen de DCD-groep en de TO-groep. Om verdere uitspraken hierover te doen, moeten de experimentele testen nog verder verfijnd worden en moet het onderzoek uitgevoerd worden op een grotere populatie.-
dc.format.mimetypeApplication/pdf-
dc.languagenl-
dc.language.isonl-
dc.publisherUHasselt-
dc.titleManuele vaardigheden bij kinderen met en zonder een coördinatie-ontwikkelingsstoornis: een pilootstudie-
dc.typeTheses and Dissertations-
local.bibliographicCitation.jcatT2-
dc.description.notesmaster in de revalidatiewetenschappen en de kinesitherapie-revalidatiewetenschappen en kinesitherapie bij kinderen-
local.type.specifiedMaster thesis-
item.accessRightsOpen Access-
item.fulltextWith Fulltext-
item.fullcitationCoenen, Ellen & Locht, Kelly (2016) Manuele vaardigheden bij kinderen met en zonder een coördinatie-ontwikkelingsstoornis: een pilootstudie.-
item.contributorCoenen, Ellen-
item.contributorLocht, Kelly-
Appears in Collections:Master theses
Master theses
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
12344602015H87.pdf1.27 MBAdobe PDFView/Open
Show simple item record

Page view(s)

46
checked on Nov 7, 2023

Download(s)

20
checked on Nov 7, 2023

Google ScholarTM

Check


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.