Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1942/22180
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorSTEIJVERS, Tensie-
dc.contributor.advisorCORTEN, Maarten-
dc.contributor.authorVandael, Anne-
dc.date.accessioned2016-09-29T17:58:50Z-
dc.date.available2016-09-29T17:58:50Z-
dc.date.issued2016-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1942/22180-
dc.description.abstractIn de wetenschappelijke literatuur zijn er aanwijzingen te vinden dat de CEO een invloed kan hebben op auditors en op de auditkwaliteit. Deze masterproef onderzoekt daarom in welke mate de perceptie van de CEO over auditing een invloed heeft op de auditkwaliteit en of dit verband hetzelfde is voor elke auditor. De perceptie van de CEO over auditing wordt ingedeeld in vier dimensies, een functionele, sociale, emotionele en prijsdimensie, waarna de relatie van deze perceptie met auditkwaliteit werd getest. Uit de resultaten blijkt dat de sociale perceptie van de CEO over auditing positief gerelateerd is aan auditkwaliteit. Ook de prijsperceptie vertoonde zulk verband, maar enkel voor de winstverhogende discretionaire accruals. Voor de functionele en emotionele dimensie werd er geen verband gevonden. Er kon ook geen moderatie van industriespecialisatie worden vastgesteld voor de relatie tussen de perceptie van de CEO over auditing en de auditkwaliteit. Voor de functionele dimensie kon er wel bewijs gevonden worden voor een moderatie van de grootte van het auditbedrijf voor de winstverlagende accruals. Hierbij was, in tegenstelling tot de verwachtingen, de functionele perceptie negatief gerelateerd aan auditkwaliteit, maar verzwakte een groot auditbedrijf dit verband. Gezien deze interessante bevindingen is verder onderzoek zeker aangeraden.-
dc.format.mimetypeApplication/pdf-
dc.languagenl-
dc.publisherUHasselt-
dc.titleDe invloed van de perceptie van de CEO over auditing op de auditkwaliteit-
dc.typeTheses and Dissertations-
local.format.pages0-
local.bibliographicCitation.jcatT2-
dc.description.notesmaster in de toegepaste economische wetenschappen-accountancy en financiering-
local.type.specifiedMaster thesis-
item.accessRightsOpen Access-
item.contributorVandael, Anne-
item.fulltextWith Fulltext-
item.fullcitationVandael, Anne (2016) De invloed van de perceptie van de CEO over auditing op de auditkwaliteit.-
Appears in Collections:Master theses
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
12327012015635.pdf1.24 MBAdobe PDFView/Open
Show simple item record

Page view(s)

64
checked on Nov 7, 2023

Download(s)

60
checked on Nov 7, 2023

Google ScholarTM

Check


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.