Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1942/24741
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorLEROI-WERELDS, Sara-
dc.contributor.authorMichiels, Kim-
dc.date.accessioned2017-09-25T07:12:39Z-
dc.date.available2017-09-25T07:12:39Z-
dc.date.issued2017-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1942/24741-
dc.description.abstractDe focus van deze masterproef is self-scanning (SS) in supermarkten. Uit het empirisch onderzoek bij klanten van Carrefour is gebleken dat duidelijkheid van rol en extrinsieke en intrinsieke motivatie een significante invloed hebben op de intentie om SS te gebruiken. Als mensen vasthouden aan een gewoonte, vinden ze hun rol bij het gebruik van SS minder duidelijk, voelen ze zich minder bekwaam, zijn ze minder gemotiveerd en gebruiken ze SS minder vaak. Daarnaast zorgt de mogelijkheid om SS te testen ervoor dat de taak van de consument en de functionele voordelen duidelijker worden en dat de consument zich meer bekwaam voelt. Indien SS voordelen heeft, zijn consumenten meer extrinsiek en intrinsiek gemotiveerd en maken ze er sneller gebruik van. Wanneer klanten SS niet complex vinden of het gebruik ervan kunnen observeren, weten ze beter wat hun rol is en voelen ze zich meer bekwaam. Mensen met een hoge angst voor technologie zien de functionele voordelen van SS toch in en maken ook sneller gebruik van het systeem. Verder is gebleken dat als het gebruik van SS overeenkomt met de levensstijl van de klanten, ze het systeem leuker vinden en sneller gebruiken. Daarnaast zijn mannelijke klanten en klanten die SS risicovol vinden minder extrinsiek gemotiveerd en is de intrinsieke motivatie lager naarmate klanten ouder zijn. Klanten met ervaring met gelijkaardige technologieën, voelen zich meer bekwaam om SS te gebruiken. Enkel de variabele nood aan interactie vertoont met geen enkele afhankelijke variabele een significante relatie.-
dc.format.mimetypeApplication/pdf-
dc.languagenl-
dc.publisherUHasselt-
dc.titleDe keuze voor self-service technologieën-
dc.typeTheses and Dissertations-
local.format.pages0-
local.bibliographicCitation.jcatT2-
dc.description.notesmaster in de toegepaste economische wetenschappen-marketing-
local.type.specifiedMaster thesis-
item.fulltextWith Fulltext-
item.accessRightsOpen Access-
item.fullcitationMichiels, Kim (2017) De keuze voor self-service technologieën.-
item.contributorMichiels, Kim-
Appears in Collections:Master theses
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
00000000-216f-4f25-8698-74c5f34ee006.pdf1.67 MBAdobe PDFView/Open
Show simple item record

Page view(s)

52
checked on Nov 1, 2023

Download(s)

42
checked on Nov 1, 2023

Google ScholarTM

Check


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.