Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/1942/24805
Title: | Kan een km-heffing voor personenwagens elektrisch rijden stimuleren? | Authors: | Cruysberghs, Jens | Advisors: | MAES, Dries WITTERS, Nele |
Issue Date: | 2017 | Publisher: | UHasselt | Abstract: | Het aantal structurele files in België was nooit hoger dan in 2015. Deze files zorgen op hun beurt voor een grote economische schade en brengen tal van ecologische gevolgen met zich mee. Een kilometerheffing voor personenwagens wordt meer en meer gezien als een middel om deze congestie en de daarmee gepaard gaande problemen te reduceren. Deze masterproef onderzoek bovendien of een kilometerheffing die geheven zal worden op benzine- en dieselwagens het gebruik van milieuvriendelijke elektrische wagens kan verhogen. Deze invloed wordt onderzocht aan de hand van een partiële evenwichtsanalyse. Uit de resultaten blijkt alvast dat de invoering van een kilometerheffing zal zorgen voor een sterke toename van het aantal elektrische wagens en een bijna evenredige daling van het aantal dieselwagens in België. Deze analyse is wel enkel bedoeld om een eerste indruk te krijgen van de mogelijke marktverschuivingen die zog zouden voordoen bij de invoering van een kilometerheffing. Omdat de uitkomst waarschijnlijk sterk onderhevig is aan de gemaakte assumpties en de gebruikte kosten zal extra onderzoek noodzakelijk zijn om de uitkomsten van dit onderzoek te generaliseren. | Notes: | master in de toegepaste economische wetenschappen-beleidsmanagement | Document URI: | http://hdl.handle.net/1942/24805 | Category: | T2 | Type: | Theses and Dissertations |
Appears in Collections: | Master theses |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
00000000-fa14-49e0-8499-349ad96bf0ac.pdf | 1.77 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.