Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1942/26956
Title: Een kwalitatief onderzoek naar het beleid van bedrijven met betrekking tot genderdiversiteit met als gevalsstudie de financiële sector
Authors: Dalemans, Gert
Advisors: ROOS, Hannelore
Issue Date: 2017
Publisher: UHasselt
Abstract: De toegenomen participatie van vrouwen aan het arbeidsproces van de voorbije decennia heeft ervoor gezorgd dat de horizontale beroepssegregatie, het verschil in concentratie tussen mannen en vrouwen wat betreft de verdeling over de verschillende beroepen of sectoren heen, binnen de financiële sector volledig is verdwenen. Vrouwen vormen zelfs een lichte meerderheid van het totale personeelsbestand bij ondernemingen uit de financiële sector. Desondanks zijn vrouwen nog schromelijk ondervertegenwoordigd op het beslissingsniveau van financiële instellingen. Dit wordt in de literatuur beschreven aan de hand van het concept verticale segregatie, wat duidt op een situatie waarin er een ongelijke verdeling bestaat tussen mannen en vrouwen in jobs met een hogere status. Deze toestand waarin de financiële sector zich bevindt van een genderevenwichtige onderbouw ten opzichte van een genderonevenwichtige bovenbouw is hoogst opmerkelijk. In dit onderzoek wordt er dan ook de gebrekkige doorstroming van vrouwen naar topposities in de financiële sector onderzocht en wat de quasi afwezigheid van genderdiversiteit op de hoogste beslissingsniveaus kan verklaren.
Notes: master in de toegepaste economische wetenschappen-innovatie en ondernemerschap
Document URI: http://hdl.handle.net/1942/26956
Category: T2
Type: Theses and Dissertations
Appears in Collections:Master theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
0f649fad-e96d-4f30-abc2-08cde5fe0f17.pdf997.47 kBAdobe PDFView/Open
Show full item record

Page view(s)

58
checked on Nov 7, 2023

Download(s)

64
checked on Nov 7, 2023

Google ScholarTM

Check


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.