Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1942/26984
Title: Survival analyse van de overleving van familiebedrijven
Authors: Douliez, Vincent
Advisors: VOORDECKERS, Wim
Issue Date: 2018
Publisher: UHasselt
Abstract: Deze masterproef gaat over de survivalanalyse van de overleving van familiebedrijven. Het doel van deze thesis is ontdekken welke factoren een invloed hebben op het 'niet overleven' van familiebedrijven. We willen weten of er bepaalde zaken zijn, uniek aan familiebedrijven, die ervoor zorgen dat een familiebedrijf na verloop van tijd niet meer overleeft. De bedrijven die in deze studie geanalyseerd worden zijn ten vroegste in 1993 opgericht en hebben een personeelsbestand groter dan 10. Met behulp van verschillende survivalanalyses zal onderzocht worden of de verschillende factoren de kans op overleven van een familiebedrijf beïnvloeden. De factoren die onderzocht worden zijn de grootte van het bedrijf, de leeftijd, het gewest waarin het is gevestigd, de aanwezigheid van een familiale CEO en de aanwezigheid van CEO dualiteit. We hebben aan kunnen tonen dat enkel de variabele leeftijd een significante impact heeft op de overleving. De andere factoren niet, maar dat komt grotendeels door de onderzoekstermijn van 25 jaar die we wegens beperkingen hebben gekozen. Unieke familie gerelateerde gedragingen en situaties die voor merkbare effecten op overleving zouden kunnen zorgen komen niet of weinig uitgesproken voor in de eerste 25 jaar van het bestaan van het familiebedrijf.
Notes: master in de toegepaste economische wetenschappen-accountancy en financiering
Document URI: http://hdl.handle.net/1942/26984
Category: T2
Type: Theses and Dissertations
Appears in Collections:Master theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
fc23c7cc-4605-4628-84b7-8929a84b8f50.pdf2.62 MBAdobe PDFView/Open
Show full item record

Page view(s)

60
checked on Nov 1, 2023

Download(s)

38
checked on Nov 1, 2023

Google ScholarTM

Check


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.