Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1942/27007
Title: De emotionele waarde van familiebedrijven
Authors: Stijven, Jasper
Advisors: VANDEKERKHOF, Pieter
Issue Date: 2018
Publisher: UHasselt
Abstract: Het behoud van de socio-emotionele waarde (SEW), oftewel het voor de familie affectiegerelateerde nut dat voortkomt uit de niet-financiële aspecten van een onderneming, vormt één van de hoofddoelen en het primaire referentiekader voor familiebedrijven. In de literatuur wordt het nastreven van SEW-doelstellingen bijgevolg vaak verondersteld ten koste te gaan van de economische prestaties van familiale ondernemingen. In deze studie wordt het effect van SEW-handhaving op de subjectieve bedrijfsprestaties van familiebedrijven empirisch onderzocht, alsmede of het dit doet door het vertrouwensniveau binnen de onderneming positief te beïnvloeden. Overigens gaan we ook na of de invloed van SEW-handhaving op de subjectieve bedrijfsprestaties verschillend is wanneer de hoogste generatie actief in het bedrijf een lid van een latere generatie is. Aan de hand van een steekproef bestaande uit 54 Belgische private familiebedrijven, vinden we dat de mate van SEW-handhaving door familiebedrijven positief gerelateerd is aan hun subjectieve bedrijfsprestaties. Daarbij komend, constateren we dat het positieve effect minder is op het moment dat de hoogste generatie actief in het topmanagementteam iemand van de tweede generatie is, in vergelijking met wanneer dit iemand van de eerste generatie is.
Notes: master in de toegepaste economische wetenschappen-innovatie en ondernemerschap
Document URI: http://hdl.handle.net/1942/27007
Category: T2
Type: Theses and Dissertations
Appears in Collections:Master theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
23a1cad6-4c4f-44cd-ab7f-f9f960cfe84c.pdf865.24 kBAdobe PDFView/Open
Show full item record

Google ScholarTM

Check


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.