Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1942/27009
Title: Legitimiteitsconflicten rond de deeleconomie in het publieke debat: een analyse van discursieve legitimeringsstrategieën
Authors: Maassen, Helena
Advisors: ZANONI, Patrizia
Issue Date: 2018
Publisher: UHasselt
Abstract: De deeleconomie, een fenomeen waarbij consumenten onbenutte consumptiegoederen ter be-schikking kunnen stellen aan elkaar, heeft de afgelopen jaren aan belang ingewonnen (Meelen & Frenken, 2014). De deeleconomie heeft onder andere door de oprichting van de grote spelers in de deeleconomie AirBnB (2008) en Uber (2009) een spectaculaire groei gekend. Het nieuwe busi-nessmodel zorgt ervoor dat de rol van actoren verandert en dat de gevestigde belangen in vraag gesteld worden, waardoor controverse in de samenleving veroorzaakt wordt. Doordat er veel weer-stand tegen de vernieuwde economie is, is het voor bedrijven in de deeleconomie van belang om legitimiteit te verkrijgen aangezien dit grote gevolgen kan hebben voor de vorm waarin bedrijven in de toekomst kunnen bestaan. Legitimiteit kan gedefinieerd worden als een gegeneraliseerde perceptie of aanname dat de acties van een activiteit wenselijk, juist of passend zijn binnen een sociaal geconstrueerd systeem van normen, waarden, overtuigingen en definities (Suchman, 1995). Legitimiteit is fundamenteel voor de reputatie van organisaties en bijgevolg een essentieel aspect in het maken van winst (Brown, 2012). Verder is legitimiteit een voorwaarde voor de (goedkopere) toegang naar resources.
Notes: master in de toegepaste economische wetenschappen-beleidsmanagement
Document URI: http://hdl.handle.net/1942/27009
Category: T2
Type: Theses and Dissertations
Appears in Collections:Master theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
17ba84be-dd8c-4545-bd79-7995c1a341b9.pdf2.42 MBAdobe PDFView/Open
Show full item record

Page view(s)

46
checked on Sep 10, 2023

Download(s)

32
checked on Sep 10, 2023

Google ScholarTM

Check


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.