Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1942/29335
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorSTRUYVEN, Katrien-
dc.contributor.advisorKUPPENS, Tom-
dc.contributor.authorLeus, Elien-
dc.date.accessioned2019-09-17T08:27:32Z-
dc.date.available2019-09-17T08:27:32Z-
dc.date.issued2019-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1942/29335-
dc.description.abstractMits diversiteit en multiculturaliteit in de klassen eerder de regel is dan de uitzondering, wordt het voor leerkrachten en scholen steeds belangrijker om hierop in te spelen. Dit onderzoek focust op de onzichtbare verschillen in talenten, vaardigheden en interesses van de leerlingen. Binnenklasdifferentiatie behelst manieren om de heterogeniteit binnen de klasomgeving constructief te benaderen. Dit onderzoek gaat via semigestructureerde interviews na hoe leerkrachten economie het begrip BKD interpreteren en hoe ze dit trachten toe te passen. De leerkrachten worden zodanig gekozen om een verkennende vergelijking tussen studierichtingen en koepels mogelijk te maken. Een grondige documentenanalyse van de verschillende leerplannen, overheen de koepels, geeft inzicht in de voorziening van BKD. Uit dit onderzoek blijkt dat de meeste leerkrachten micro-differentiatie trachten toe te passen. Doch is het gebruik van meer gevorderde technieken niet ondenkbaar. Voornamelijk het GO-onderwijs vindt het belangrijk dat leerlingen zelfstandig aan de slag gaan. De leerplannen van het GO-onderwijs bieden een grotere vrijheid, wat aanleiding kan geven tot het gebruik van BKD. Doch blijkt uit de documentenanalyse dat geen van de geanalyseerde leerplannen concrete technieken, tips of ideeën omtrent de toepassing van BKD in de klasomgeving beschrijft. Ondanks de stijging in productiviteit en motivatie van de leerlingen bij de toepassing van BKD, wijzen leerkrachten op de verscheidene drempels en barrières waarmee ze geconfronteerd worden.-
dc.format.mimetypeApplication/pdf-
dc.languagenl-
dc.publisherUHasselt-
dc.titleOmgaan met diversiteit in de klas: kwalitatief onderzoek bij leerkrachten Economie over hun noden, bekommernissen en wensen inzake binnenklasdifferentiatie-
dc.typeTheses and Dissertations-
local.format.pages0-
local.bibliographicCitation.jcatT2-
dc.description.notesmaster in de toegepaste economische wetenschappen: handelsingenieur-accountancy en financiering-
local.type.specifiedMaster thesis-
item.accessRightsOpen Access-
item.contributorLeus, Elien-
item.fullcitationLeus, Elien (2019) Omgaan met diversiteit in de klas: kwalitatief onderzoek bij leerkrachten Economie over hun noden, bekommernissen en wensen inzake binnenklasdifferentiatie.-
item.fulltextWith Fulltext-
Appears in Collections:Master theses
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
73bb5693-128b-4204-9150-28412186296d.pdf1.57 MBAdobe PDFView/Open
982ffe35-3209-4a2e-997f-38b775bb3dac.pdf12.62 MBAdobe PDFView/Open
Show simple item record

Page view(s)

298
checked on Nov 7, 2023

Download(s)

378
checked on Nov 7, 2023

Google ScholarTM

Check


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.