Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1942/29436
Title: Universiteitskeuze onder Limburgse studenten: wat kan UHasselt hiervan leren?
Authors: Smets, Jari
Advisors: LEROI-WERELDS, Sara
STREUKENS, Sandra
Issue Date: 2019
Publisher: UHasselt
Abstract: Universiteiten en hogescholen worden geconfronteerd met de noodzaak om zich te positioneren in een steeds meer concurrerende markt om studenten aan te trekken. Het doel van deze masterproef is om te onderzoeken waarom Limburgse ASO studenten voor een bepaalde universiteit kiezen. Vervolgens worden aan de hand van deze factoren concrete aanbevelingen aan de UHasselt gedaan om meer studenten aan te trekken. Aan de hand van een literatuurstudie en een kwalitatieve studie werd besloten dat acht factoren een invloed hebben op de universiteitskeuze van toekomstige studenten: advies van derden, uitstraling en faciliteiten, reputatie, locatie, studieaanbod, onderwijssysteem, kosten en buitenschoolse activiteiten. Vervolgens werd een kwantitatief onderzoek gevoerd. In deze studie werd onderzocht op welke factoren de UHasselt zichzelf moet verbeteren om meer studenten aan te trekken in de toekomst. Uit de resultaten kwamen het advies van derden, het studieaanbod en het onderwijssysteem naar boven als meest invloedrijke factoren om toekomstige studenten te overtuigen om aan Universiteit Hasselt te studeren. De respondenten in dit onderzoek waren over het algemeen positief over het onderwijssysteem en het studieaanbod. Wat betreft het advies van anderen moet er vooral gewerkt worden aan het probleem dat UHasselt te weinig wordt aangeraden door leerkrachten uit het middelbaar en door vrienden en kennissen die reeds aan deze universiteit studeren.
Notes: master in de toegepaste economische wetenschappen: handelsingenieur-marketing intelligence
Document URI: http://hdl.handle.net/1942/29436
Category: T2
Type: Theses and Dissertations
Appears in Collections:Master theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
85490b95-67aa-4d59-a0f5-fb2b4cfb6398.pdf1.66 MBAdobe PDFView/Open
Show full item record

Google ScholarTM

Check


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.