Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1942/29437
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorLEROI-WERELDS, Sara-
dc.contributor.advisorLIZIN, Sebastien-
dc.contributor.authorVandael, Cara-
dc.date.accessioned2019-09-17T08:27:44Z-
dc.date.available2019-09-17T08:27:44Z-
dc.date.issued2019-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1942/29437-
dc.description.abstractDoor de groeiende populariteit van e-commerce wordt het belang van retourneringen steeds groter voor zowel de retailer als de klant. De vraag die retailers zich dan kunnen stellen, de onderzoeksvraag van deze masterproef, is de volgende: “Welk effect heeft het retourbeleid op de aankoopintentie?” Deze vraag wordt beantwoord aan de hand van een conjoint analyse. Hieruit blijkt dat online klanten een mild retourbeleid verkiezen, wat in overeenkomst is met andere onderzoeken. De belangrijkste parameter was hierbij de monetary leniency die de grootste impact had op de aankoopintentie van online klanten. Wanneer een webshop een retourbeleid hanteert waarbij de klant een terugbetaling van 80 procent krijgt, is zijn aankoopintentie een stuk lager dan wanneer diezelfde webshop hem een terugbetaling van 100 procent garandeert. De tweede belangrijkste parameter was het al dan niet recupereren van de aankoopkosten. Deze parameter had eveneens een aanzienlijke invloed op de aankoopintentie van online klanten, in die zin dat de aankoopintentie groter was wanneer klanten hun aankoopkosten kunnen recupereren. De overige parameters die werden onderzocht hadden een kleinere impact op de aankoopintentie van klanten. Een retailer moet allerlei overwegingen maken wanneer hij een retourbeleid opstelt/ kiest voor zijn webshop. Een terugbetaling van 100 procent heeft wel een positieve invloed op de aankoopintentie, maar brengt ook extra kosten met zich mee die voor de retailer ook niet onbelangrijk zijn.-
dc.format.mimetypeApplication/pdf-
dc.languagenl-
dc.publisherUHasselt-
dc.titleDe impact van het retourbeleid op de aankoopintentie-
dc.typeTheses and Dissertations-
local.format.pages0-
local.bibliographicCitation.jcatT2-
dc.description.notesmaster in de toegepaste economische wetenschappen: handelsingenieur-marketing intelligence-
local.type.specifiedMaster thesis-
item.accessRightsOpen Access-
item.contributorVandael, Cara-
item.fullcitationVandael, Cara (2019) De impact van het retourbeleid op de aankoopintentie.-
item.fulltextWith Fulltext-
Appears in Collections:Master theses
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
fee4d6bf-48bd-4012-9267-1d10ad153377.pdf1.66 MBAdobe PDFView/Open
f139e767-f1a4-49c0-a365-aa6d0b378a47.pdf149.62 kBAdobe PDFView/Open
Show simple item record

Page view(s)

228
checked on Nov 7, 2023

Download(s)

286
checked on Nov 7, 2023

Google ScholarTM

Check


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.