Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/1942/31535
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.advisor | VERBEECK, Griet | |
dc.contributor.author | Sommen, Brecht | |
dc.date.accessioned | 2020-08-03T12:59:32Z | - |
dc.date.available | 2020-08-03T12:59:32Z | - |
dc.date.issued | 2019 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/1942/31535 | - |
dc.description.abstract | Een verouderde schoolinfrastructuur en capaciteitsproblemen typeren het Vlaamse scholenpatrimonium. De overheid zette al stappen in de goede richting naar vernieuwing van het scholenpatrimonium en een oplossing van het capaciteitsprobleem. Maar ook het onderwijs evolueert voortdurend, dat toont zich op verschillende manieren. Vanuit de beleidsmakers veranderen de leerdoelen en eindtermen, vanuit de schoolgemeenschap kan soms de methodiek veranderen. Een schoolgebouw zou die veranderingen moeten aankunnen. Het veranderingsgericht bouwen van scholen kan helpen om schoolgemeenschappen de nodige flexibiliteit te geven in hun infrastructuur. Bovendien heeft veranderingsgericht bouwen een kleinere milieu-impact, belangrijk wegens de steeds schaarser worden grondstoffen. Via casestudies en diepte-interviews met betrokken stakeholders onderzoekt de thesis het veranderingsgericht bouwen van scholen. Bij de interviews bleek al snel dat er een draagvlak is voor dynamisch bouwen van scholen. Aspecten als flexibiliteit en openheid werden aangehaald als mogelijke voordelen en de toepassing van een grid, een dragende buitenstructuur of het gebouw opvatten als een intelligente ruïne komen naar de voorgrond. Een recurrente problematiek, zowel in het theoretisch kader als het onderzoek, zijn de budgetten. Die beperken vaak potentiële vernieuwingen in de schoolinfrastructuur. Dynamisch bouwen van scholen heeft de potentie om op langere termijn de nood aan die grote budgetten te verminderen. | |
dc.format.mimetype | Application/pdf | |
dc.language | nl | |
dc.publisher | UHasselt | |
dc.title | Naar een dynamische scholenbouw | |
dc.type | Theses and Dissertations | |
local.bibliographicCitation.jcat | T2 | |
dc.description.notes | master in de architectuur | |
local.type.specified | Master thesis | |
item.fullcitation | Sommen, Brecht (2019) Naar een dynamische scholenbouw. | - |
item.contributor | Sommen, Brecht | - |
item.accessRights | Open Access | - |
item.fulltext | With Fulltext | - |
Appears in Collections: | Master theses |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
8e238aac-97e3-49b4-ba28-e53ef694f4ef.pdf | 32.02 MB | Adobe PDF | View/Open |
Page view(s)
116
checked on Nov 7, 2023
Download(s)
42
checked on Nov 7, 2023
Google ScholarTM
Check
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.