Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1942/32173
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorDOUCE, Lieve
dc.contributor.advisorHAENEN, Sophie
dc.contributor.authorLouwet, Margaux
dc.date.accessioned2020-10-01T11:30:40Z-
dc.date.available2020-10-01T11:30:40Z-
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1942/32173-
dc.description.abstractGeneratie X en Z zijn twee generaties die actief zijn op Facebook. Deze generaties verschillen van elkaar. Het is daarom interessant om te onderzoeken of deze generaties ook verschillen op vlak van het sociale mediagebruik. Generatie X is geboren tussen 1965 en 1979. Generatie Z is geboren tussen 1992 en het heden. Er zijn 7 gebruiksmotieven die het gebruik van Facebook verklaren. De generaties gebruiken Facebook in hun vrije tijd, om met anderen te communiceren, omwille van het gebruiksgemak, om op de hoogte blijven van anderen, om informatie op te zoeken, om hun mening te uiten en voor de creatie van een online imago. Facebook is de favoriet van generatie X. Voor de generatie Z is Instagram de favoriet. Echter, spendeert generatie Z gemiddeld meer tijd op Facebook. Wanneer er gekeken wordt naar de gebruiksredenen van Facebook zijn er zowel gelijkenissen als verschillen in de resultaten teruggevonden. De respondenten van generatie X gebruiken Facebook erg actief. Ze gebruiken het sociale medium om hun mening te uiten, om op de hoogte te blijven van anderen, om informatie op te zoeken en om een online imago te creëren. De respondenten van generatie Z gebruiken Facebook eerder passief. Ze gaan zelf geen zaken posten op Facebook maar gebruiken het medium om te communiceren met anderen. Daarentegen gebruiken de respondenten van beide generaties Facebook in hun vrije tijd en omwille van het gebruiksgemak. Ze hebben ten slotte ook dezelfde mening op vlak van hun interesses inzake bedrijven op Facebook.
dc.format.mimetypeApplication/pdf
dc.languagenl
dc.publisherUHasselt
dc.titleWaarom gebruiken mensen sociale media?
dc.typeTheses and Dissertations
local.bibliographicCitation.jcatT2
dc.description.notesmaster in de handelswetenschappen-marketing management
local.type.specifiedMaster thesis
item.fulltextWith Fulltext-
item.accessRightsOpen Access-
item.contributorLouwet, Margaux-
item.fullcitationLouwet, Margaux (2020) Waarom gebruiken mensen sociale media?.-
Appears in Collections:Master theses
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
a4e22f97-c211-48d3-a41c-e4d5fc5fd504.pdf145.7 kBAdobe PDFView/Open
5f6a1946-1a56-4758-ab57-67c4a952e980.pdf2.51 MBAdobe PDFView/Open
Show simple item record

Page view(s)

36
checked on Oct 29, 2023

Download(s)

48
checked on Oct 29, 2023

Google ScholarTM

Check


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.