Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/1942/32352
Title: | Live Projects : Kiemen voor ontwikkeling | Authors: | Croux, Louise | Advisors: | LENS, Karen VAN CLEEMPOEL, Koenraad VANDE KEERE, Nikolaas |
Issue Date: | 2020 | Publisher: | UHasselt | Abstract: | ‘Live Projects’ is een relatief jong begrip waar (student)architecten tegenwoordig steeds vaker mee in aanraking komen. Studenten aan architectuuropleidingen worden niet enkel meer vanaf de schoolbanken opgeleid, maar worden ook het praktijkveld ingestuurd om op een andere wijze kennis en vaardigheden te vergaren. Echter wordt het begrip in een vernauwende zin vaak enkel gelinkt aan de pedagogische meerwaarde van zulke projecten en worden verdere opportuniteiten van hun inzetbaarheden niet verkend of vergeten. Ook de kritische blik naar het resultaat van deze projecten blijft nog te vaak achterwege en het optimistische aura wordt niet in vraag gesteld. Het is dan ook daarom dat ik mij wou verdiepen in dit misschien nog te onopgemerkte fenomeen. Hoe kunnen Live Projects nu binnen het architectuur discours ingezet worden bij het omgaan met sociaal-economisch uitdagende contexten? En welke factoren dragen bij aan de succesfactor van zulke Live Projects? Het doel van deze masterscriptie is daarom ook het onderzoeken welke aspecten bijdragen aan die succesfactor en hoe we kunnen inzetten op de duurzaamheid en opportuniteiten van deze projecten. Het kan bovendien ook een instrument vormen voor (student)architecten om op een andere, meer experimentele manier naar het ontwerpproces te kijken. | Notes: | master in de architectuur | Document URI: | http://hdl.handle.net/1942/32352 | Category: | T2 | Type: | Theses and Dissertations |
Appears in Collections: | Master theses |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
4f444b7e-375e-4635-a4cf-e750bd3574af.pdf | 3.9 MB | Adobe PDF | View/Open |
Google ScholarTM
Check
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.