Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/1942/32357
Title: | Ready, Set, Architecture: On filmic techniques and the possibility to implement them in the design process | Authors: | Demesmaeker, Tom | Advisors: | PETIT, Steven | Issue Date: | 2020 | Publisher: | UHasselt | Abstract: | Als laatstejaars masterstudent aan de Faculteit Architectuur en Kunst te Diepenbeek, heb ik in mijn boeiende schoolcarrière leren werken met verscheidene, beeldende technieken om mezelf de discipline van architectuur aan te leren. Als fanatiek filmkijker stelde ik mezelf in dit werk de vraag of film een interessante nieuwe manier kan zijn om op één of andere manier in te zetten binnen het ontwerpproces van een architect/student. Om het potentieel van film binnen architectuur na te gaan, is deze thesis opgedeeld in drie hoofdstukken. In het hoofdstuk ‘Learning from others’ bespreek ik een aantal grootmeesters binnen de architectuurdiscipline, onder wie Le Corbusier en Rem Koolhaas, die de technieken van het ‘film maken’ wisten te implementeren in hun ontwerpproces. In ‘Elaborating’ stel ik de proef op de som en daag ik mezelf uit een verzameling filmwerken uit de 20e eeuw te bestuderen en mogelijke architectuur-gerelateerde technieken te destilleren. In het finale hoofdstuk ‘Testing’ zet ik mijn masterproject in als ‘sandbox’ en test ik een aantal technieken uit op het ontwerp. Zodoende tracht ik een pleidooi te houden om film te integreren in de architectuuropleiding en de voordelen ervan voor de architectuurstudent neer te schrijven. | Notes: | master in de architectuur | Document URI: | http://hdl.handle.net/1942/32357 | Category: | T2 | Type: | Theses and Dissertations |
Appears in Collections: | Master theses |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
974101d2-e8e7-47ee-908f-b006d257ef6d.pdf | 25.95 MB | Adobe PDF | View/Open |
Page view(s)
110
checked on Nov 7, 2023
Download(s)
72
checked on Nov 7, 2023
Google ScholarTM
Check
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.