Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1942/33388
Title: ‘Incidentally Insights #3’
Contributors/Performers: CEYSSENS, Patrick 
Issue Date: 2019
Abstract: Incidentally Insights #3 in het Jenevermuseum Een werk van Patrick Ceyssens n.a.v. de Stadstriënnale Hasselt-Genk Het Jenevermuseum nodigde Limburgs kunstenaar Patrick Ceyssens uit om een werk te creëren binnen de thematiek van Screen it!, de vijfde editie van de Stadstriënnale Hasselt-Genk. De rode draad in Ceyssens’ werk gaat over aandacht of hoe de artistieke praktijk het gezichtspunt van de toeschouwer kan veranderen. Hij onderzoekt de experimentele wisselwerking van indirecte parameters en krachten in beelden. Deze kunnen volgens hem leiden tot mogelijke nieuwe betekenissen in een ander sensatiegebied. Voor de gelegenheid creëerde de kunstenaar een beeld waarin hij de herinnering van een geromantiseerd en gerasterd landschap laat samensmelten met de omgeving van het Jenevermuseum, zijn geschiedenis en betekenis. Op die manier zal ons bewustzijn de indrukken die binnenkomen organiseren tot andere (mentale)beelden, denkbeelden. Hier bovenop komt de omwenteling die ontstaat door de veranderingen van de seizoenen en andere posities van de toeschouwer. Het gerasterde beeld is een storm, een beeldige aanval op de geest onder invloed van alcohol. In de vele foto’s, affiches en schilderijen uit de museumcollectie zijn dronken mensen te zien of de restanten van een bezopen ruimte. Mensen in een roes, een begeestering, vervoering. Ook het gewoel van het distilleerproces is een associatie, jenever is daarom ook een ‘sterke’ drank. Dit nieuwe transparante beeld is constant beweeglijk, het is bijgevolg de waarneming van de verschuiving en de onrust. En elke toeschouwer zal zodoende een unieke kijk krijgen, een ‘in’ zicht als inspiratie voor de meest individuele interpretatie die mogelijk wordt ten opzichte van een afbeelding: iedereen wordt kunstenaar.
Keywords: beelddenken;image thinking;beeldanalyse;the other image society;patrick ceyssens
Document URI: http://hdl.handle.net/1942/33388
Link to publication/dataset: www.stadstriennale.be
Discipline: beeldende kunsten
Research Context: Een artistiek onderzoek naar de interactie en experimentele wisselwerking van indirecte parameters en krachten in beelden en in het bijzonder naar hun interactie en experimentele wisselwerking, die kunnen leiden tot mogelijk nieuwe betekenissen in een ander sensatiegebied. Aldus kan een andere manier van kijken en gewaarwording via connecties in beelddenken en denkbeelden ontstaan.
Impact Description: Het gerasterde beeld is een storm, een beeldige aanval op de geest onder invloed van alcohol. In de vele foto’s, affiches en schilderijen uit de museumcollectie zijn dronken mensen te zien of de restanten van een bezopen ruimte. Mensen in een roes, een begeestering, vervoering. Ook het gewoel van het distilleerproces is een associatie, jenever is daarom ook een ‘sterke’ drank. Dit nieuwe transparante beeld is constant beweeglijk, het is bijgevolg de waarneming van de verschuiving en de onrust. En elke toeschouwer zal zodoende een unieke kijk krijgen, een ‘in’ zicht als inspiratie voor de meest individuele interpretatie die mogelijk wordt ten opzichte van een afbeelding: iedereen wordt kunstenaar.
Related Info: www.stadstriennale.be
Category: AOR
Type: Artistic/designerly creation
Appears in Collections:Artistic/designerly creations

Show full item record

Page view(s)

22
checked on Sep 7, 2022

Google ScholarTM

Check


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.