Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1942/35191
Title: Het standpunt van economieleerkrachten omtrent technologie in het onderwijs
Authors: Bas, Kathleen
Advisors: KUPPENS, Tom
Issue Date: 2021
Publisher: UHasselt
Abstract: In deze masterproef wordt er gekeken hoe economieleerkrachten staan tegenover technologie in het onderwijs. Hoewel technologie al langer in het onderwijs te vinden is, is de integratie ervan door de coronacrisis in een speerversnelling gekomen. Leerkrachten moesten van de ene op de andere dag overschakelen naar afstandsonderwijs met de nodige gevolgen van dien. Om inzicht te verkrijgen in het standpunt van economieleerkrachten werd er een literatuurstudie gevoerd om te kijken hoe de bereidheid tot technologie-implementatie gemeten kan worden, hoe de bereidheid verhoogt kan worden en hoe technologie reeds in het economie-onderwijs aanwezig is. Op basis van deze inzichten werd er een vragenlijst uitgestuurd waarin de Technological, Pedagogical and Content Knowledge (TPACK) van Vlaamse economieleerkrachten werd gemeten. Hieruit blijkt dat economieleerkrachten goed overweg kunnen met technologie, al brengt dit nog de nodige stress en struikelblokken met zich mee. Om hierop in te spelen moet er voldoende ondersteuning worden geboden door een vakgroep, een ICT-coördinator en/of de directie. Daarenboven is het aan te raden om duurzame professionaliseringstrajecten op te stellen waarin leerkrachten met elkaar aan de slag kunnen om technologie effectief om te zetten in de praktijk. Hoewel economieleerkrachten vinden dat technologie een meerwaarde is, en dit bijdraagt aan het leerrendement van leerlingen, kunnen er altijd aspecten opgenomen worden die het implementatieproces vereenvoudigen.
Notes: master in de toegepaste economische wetenschappen-beleidsmanagement
Document URI: http://hdl.handle.net/1942/35191
Category: T2
Type: Theses and Dissertations
Appears in Collections:Master theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
b1e56fd8-96b8-4987-9d54-b8ab145e496c.pdf3.21 MBAdobe PDFView/Open
Show full item record

Page view(s)

84
checked on Nov 7, 2023

Download(s)

26
checked on Nov 7, 2023

Google ScholarTM

Check


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.