Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1942/38359
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorVANDENBROUCKE, Elien
dc.contributor.authorPetrone, Janice
dc.date.accessioned2022-09-26T08:19:58Z-
dc.date.available2022-09-26T08:19:58Z-
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1942/38359-
dc.description.abstractOnderzoek naar ondernemerschap heeft zich de voorbije jaren toegelegd op de vraag welke factoren ondernemend gedrag kunnen verklaren. In deze masterproef proberen we bij te dragen aan de wetenschappelijke literatuur door te verklaren of, hoe en wanneer ondernemende intenties een effect hebben op ondernemend gedrag. Daarbij bouwen we verder op de Theory of Planned Behavior van Ajzen (1991), de Action Phase Theory van Gollwitzer (1990) en de theoretische paper over ondernemerschap van Adam en Fayolle (2015). We maken gebruik van een dataset afkomstig van het onderzoek over ondernemerschap in Limburg uitgevoerd door het Research Center for Entrepreneurship van de UHasselt. Uit die dataset selecteren we 228 respondenten, de zogenaamde nascent entrepreneurs. Dat zijn mensen die bezig zijn met het opstarten van een onderneming, maar waarvoor de onderneming nog niet actief is. De resultaten tonen aan dat 1) ondernemende intenties een significant positief effect hebben op ondernemend gedrag, 2) implementatie intenties het positief effect van ondernemende intenties op ondernemend gedrag mediƫren, en 3) commitment het gemedieerde verband tussen ondernemende intenties en ondernemend gedrag positief modereert. We raden onderzoekers aan om verder te bouwen op onze onderzoeksresultaten en in kaart te brengen welke factoren commitment in de context van ondernemerschap verklaren. Die factoren kunnen immers een belangrijke sleutel zijn voor beleid en organisaties om ondernemend gedrag nog meer te stimuleren.
dc.format.mimetypeApplication/pdf
dc.languagenl
dc.publisherUHasselt
dc.titleDe relatie tussen ondernemende intenties en het effectief starten van een nieuwe onderneming
dc.typeTheses and Dissertations
local.bibliographicCitation.jcatT2
dc.description.notesmaster in de handelswetenschappen-ondernemerschap en management
local.type.specifiedMaster thesis
item.accessRightsOpen Access-
item.contributorPetrone, Janice-
item.fulltextWith Fulltext-
item.fullcitationPetrone, Janice (2021) De relatie tussen ondernemende intenties en het effectief starten van een nieuwe onderneming.-
Appears in Collections:Master theses
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
5f0a12ad-db48-4826-b7ae-d81eb088eed4.pdf1.23 MBAdobe PDFView/Open
Show simple item record

Page view(s)

30
checked on Sep 10, 2023

Download(s)

16
checked on Sep 10, 2023

Google ScholarTM

Check


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.