Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1942/38606
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorBRIJS, Tom
dc.contributor.authorBeuls, Jeroen
dc.date.accessioned2022-09-26T08:22:03Z-
dc.date.available2022-09-26T08:22:03Z-
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1942/38606-
dc.description.abstractDeze masterproef onderzoekt de maximale wachttijden van de voetganger en de fietser aan lichtgeregelde kruispunten. Door onderzoek te doen naar de wachttijdacceptatie, kan er gekeken worden of dat de huidige normen acceptabel zijn of niet acceptabel zijn. Moesten deze niet acceptabel zijn worden de maximale wachttijden best aangepast om de verkeersveiligheid (Bv. roodlichtnegatie) te verbeteren en om deze duurzame verplaatsingen te promoten. Het onderzoek maakt gebruik van een een Head-Mounted Immersive virtual reality-experiment. Daarnaast zorgt een aanvullende vragenlijst ervoor dat bijkomende vragen gesteld kunnen worden. De 57 deelnemers moeten drie virtuele kruispuntsituaties oversteken in een BIBEKO-situatie of in een BUBEKO-situatie. De wachttijdacceptatie (fases: vervelend, onaangenaam en ondraaglijk) wordt aangeven door op een virtuele drukknop te drukken. Er is zo een significant verschil tussen de gemiddelde aanvaardbare maximale wachttijd binnen de bebouwde kom en de gemiddelde aanvaardbare maximale wachttijd buiten de bebouwde kom. Deze komen overeen met 72 seconden wachten binnen de bebouwde kom en 110 seconden wachten buiten de bebouwde kom. Er wordt aanbevolen om de huidige maximale wachttijden van de voetganger (en de fietser) in te korten met 10 seconden in een kerngebied BIBEKO en met 30 seconden buiten een kerngebied BIBEKO en BUBEKO. De maximale wachttijd BIBEKO is dan 60 seconden en de maximale wachttijd BUBEKO is dan 80 seconden.
dc.format.mimetypeApplication/pdf
dc.languagenl
dc.publisherUHasselt
dc.titleMaximale wachttijden van de zachte weggebruiker aan lichtgeregelde kruispunten
dc.typeTheses and Dissertations
local.bibliographicCitation.jcatT2
dc.description.notesmaster in de mobiliteitswetenschappen
local.type.specifiedMaster thesis
item.fullcitationBeuls, Jeroen (2022) Maximale wachttijden van de zachte weggebruiker aan lichtgeregelde kruispunten.-
item.accessRightsOpen Access-
item.fulltextWith Fulltext-
item.contributorBeuls, Jeroen-
Appears in Collections:Master theses
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
a53ce862-ca14-4097-ac89-caffcf3a2f5e.pdf3.81 MBAdobe PDFView/Open
Show simple item record

Page view(s)

54
checked on Sep 10, 2023

Download(s)

26
checked on Sep 10, 2023

Google ScholarTM

Check


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.