Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/1942/38617
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.advisor | YASAR, Ansar-Ul-Haque | |
dc.contributor.advisor | ECTORS, Wim | |
dc.contributor.author | Huibers, Jelte | |
dc.date.accessioned | 2022-09-26T08:22:05Z | - |
dc.date.available | 2022-09-26T08:22:05Z | - |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/1942/38617 | - |
dc.description.abstract | In deze masterproef wordt onderzocht hoe eCall werkt en op welke manier het ook zijn intrede kan doen bij motoren. Uit de literatuurstudie, in combinatie met diepte-interviews, wordt gevonden dat er twee soorten eCall-systemen bestaan, namelijk het op 112 gebaseerde eCall-systeem en het TPS-systeem. Wanneer er een ongeval plaatsvindt, maakt het 112-systeem direct contact met de alarmcentrale. Bij het TPS-systeem wordt er eerst een oproep uitgezonden naar een callcenter dat wordt aangesteld door de autofabrikant. De operator van het callcenter zendt de oproep vervolgens door naar de bevoegde alarmcentrale als medische bijstand vereist is. Uit het onderzoek blijkt verder dat eCall in de motorwereld vrij onbekend is. Enkel BMW Motorrad biedt in-vehicle eCall aan als optie op een bepaald aantal motoren in zijn gamma. Wel zijn er verschillende toepassingen op de markt gebracht door de private sector, vooral in de vorm van applicaties en smartwatches. Aan de hand van een enquête wordt vervolgens onderzocht in welke mate motorrijders bekend zijn met eCall en of ze voorstander zouden zijn van een Europese verplichting. Uit de analyse van de resultaten blijkt dat de algemene bekendheid van eCall eerder beperkt is. Toch geeft 79 procent van de motorrijders aan dat ze het een meerwaarde zouden vinden als hun motor uitgerust zou zijn met eCall-functionaliteiten. Echter zijn de meningen over een verplichting eerder verdeeld. Een kleine meerderheid, 53 procent, is voorstander van een Europese verplichting van eCall op nieuwe motorfietsen. | |
dc.format.mimetype | Application/pdf | |
dc.language | nl | |
dc.publisher | UHasselt | |
dc.title | Een EU-breed eCALL-systeem bij motorfietsen | |
dc.type | Theses and Dissertations | |
local.bibliographicCitation.jcat | T2 | |
dc.description.notes | master in de mobiliteitswetenschappen | |
local.type.specified | Master thesis | |
item.fullcitation | Huibers, Jelte (2022) Een EU-breed eCALL-systeem bij motorfietsen. | - |
item.accessRights | Open Access | - |
item.fulltext | With Fulltext | - |
item.contributor | Huibers, Jelte | - |
Appears in Collections: | Master theses |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
d8a51380-4c25-4b06-88a4-3912bc9870cf.pdf | 1.58 MB | Adobe PDF | View/Open |
Page view(s)
38
checked on Sep 10, 2023
Download(s)
8
checked on Sep 10, 2023
Google ScholarTM
Check
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.