Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1942/38620
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorBRIJS, Tom
dc.contributor.advisorVANDERMEERSCH, Erik
dc.contributor.authorKerkhofs, Twan
dc.date.accessioned2022-09-26T08:22:06Z-
dc.date.available2022-09-26T08:22:06Z-
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1942/38620-
dc.description.abstractOndanks dat verkeerslichtengeregelde kruispunten maar een beperkt aandeel hebben in het totale wegennet is het aandeel van de letsel- en dodelijke ongevallen op deze kruispunten relatief omvangrijk. Een groot deel van deze ongevallen wordt mogelijk gemaakt door het feit dat de Vlaamse richtlijnen deelconflicten toelaten in de verkeerslichtenregeling. Hierdoor is er onderzocht of deelconflicten, uit bestaande niet-conflictvrije verkeerslichtenregelingen, volledig verwijderd kunnen worden zonder dat er fundamentele ingrepen nodig zijn. Dit is onderzocht met behulp van micro-simulatiesoftware (PTV-VISSIM) en conflict-analysesoftware (SSAM). Uit de resultaten wordt duidelijk dat de mogelijkheid om de bestaande verkeerslichtenregeling om te vormen tot een conflictvrije regeling afhangt van de intensiteiten en configuratie van het kruispunt. . Indien een kruispunt beschikt over zeer lage intensiteiten aan zachte weggebruikers en voldoende afslagstroken voor zowel links- als rechts afslaand verkeer, is er de mogelijkheid om de deelconflicten uit de bestaande regeling te halen zonder dat er fundamentele ingrepen nodig zijn. Op kruispunten met een gemiddelde tot hoge intensiteit aan zachte weggebruikers en onvoldoende aparte afslagstroken, voor rechts afslaand verkeer, is dit niet mogelijk zonder fundamentele maatregelen. Dit geeft aan dat het verhogen van de verkeersveiligheid op kruispunten een complex probleem is en niet enkel kan worden verbeterd door aanpassingen in de ontwerprichtlijnen voor verkeerslichten.
dc.format.mimetypeApplication/pdf
dc.languagenl
dc.publisherUHasselt
dc.titleOptimalisatie van het besluitvormingsproces bij conflictvrije verkeerslichten
dc.typeTheses and Dissertations
local.bibliographicCitation.jcatT2
dc.description.notesmaster in de mobiliteitswetenschappen
local.type.specifiedMaster thesis
item.fullcitationKerkhofs, Twan (2022) Optimalisatie van het besluitvormingsproces bij conflictvrije verkeerslichten.-
item.accessRightsOpen Access-
item.fulltextWith Fulltext-
item.contributorKerkhofs, Twan-
Appears in Collections:Master theses
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
9932f282-f9dd-41d5-8485-ecbf69a674c2.pdf13 MBAdobe PDFView/Open
Show simple item record

Page view(s)

62
checked on Sep 10, 2023

Download(s)

12
checked on Sep 10, 2023

Google ScholarTM

Check


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.