Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1942/38622
Title: Universele veilige schoolroutes voor gemeentes creëren
Authors: Snijders, Raph
Advisors: JANSSENS, Davy
YASAR, Ansar-Ul-Haque
Issue Date: 2022
Publisher: UHasselt
Abstract: Kinderen moeten zich veilig van en naar school als zachte weggebruiker kunnen verplaatsen. Echter vinden er nog te veel ongevallen plaats, met name nét buiten de directe schoolomgeving (afgeleid uit de studio). Vandaar dat er binnen deze thesis onderzoek gedaan wordt naar een manier om alle veilige en onveilige wegen binnen een gemeente in kaart te brengen. De hoofdonderzoeksvraag focuste zich op het identificeren van meetbare en objectieve dimensies die van cruciaal belang zijn bij het opstellen van een dergelijk universeel netwerk. Om een antwoord op deze vraag te krijgen, vond een uitgebreide literatuurstudie plaats, evenals enkele interviews met verschillende gemeenten. Hieruit zijn zeer veel factoren geïdentificeerd die invloed op de veiligheid van een bepaalde route kunnen hebben. Na een weging én vergelijking van significantie, werd deze lijst omgevormd tot 9 specifieke verkeersveiligheidsbepalende dimensies. Vervolgens zijn deze dimensies toegepast op 2 totaal verschillende onderzoeksgebieden (om zo het universele aspect te benadrukken), waarbij gemeenten zijn gekozen die reeds beschikten over een eigen veilig routenetwerk. Deze netwerken zijn vervolgens vergeleken met de finale kaarten die opgesteld werden bij iedere casestudie (a.d.h.v. de 9 dimensies), waaruit telkens een hoge mate van objectieve (88,24% en 57,51%) en subjectieve (d.m.v. een opvolg interview) accuraatheid geconstateerd werd. Hierdoor kan de universele methode voor het opstellen van veilige schoolroutenetwerken, als succesvol beschouwd worden.
Notes: master in de mobiliteitswetenschappen
Document URI: http://hdl.handle.net/1942/38622
Category: T2
Type: Theses and Dissertations
Appears in Collections:Master theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
d52643e4-4140-48a5-bc74-9f4fa8bed3ff.pdf8.45 MBAdobe PDFView/Open
Show full item record

Page view(s)

50
checked on Sep 10, 2023

Download(s)

22
checked on Sep 10, 2023

Google ScholarTM

Check


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.