Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1942/41302
Title: De collage als ontwerptool: Integrating a theory of ‘adding and taking away’ into the design process
Authors: Panis, Sander
Advisors: MARTENS, Sarah
Issue Date: 2023
Publisher: UHasselt
Abstract: Deze thesis is een persoonlijk onderzoek naar de ontwikkeling van een grafische ontwerpmethode. Doorheen de opleiding merk ik dat studenten soms vast komen te zitten in het ontwerpproces door te vroeg in de tekenprogramma’s te willen duiken. Het analyseren van referentieprojecten en het testen van scenario’s wordt steeds meer ingeperkt. Men hoopt tijd te kunnen besparen door zo snel mogelijk te beginnen met een definitieve vorm uit te tekenen in de tekenprogramma’s en deze plannen en beelden te visualiseren. Naar mijn mening wordt hierdoor de exploratieve fase van het ontwerpproces ingeperkt. Met behulp van dit onderzoek ga ik op zoek naar een persoonlijke betekenis voor het woord collage en probeer ik deze technieken toe te passen binnen een ontwerpproces. De definitie van het woord ‘collage’ werd onderzocht aan de hand van cases uit de klassieke en hedendaagse architectuur- en kunstgeschiedenis. Het grondig onderzoeken van deze elementen geeft me meer inzicht in de ontstaansgeschiedenis van de collagetechnieken en de relaties tussen verschillende domeinen. Er worden linken gemaakt met literaire werken van onder andere Koolhaas, de Arce, Colomina en Veikos. Na de literatuur- en casestudie begint het exploratief onderzoek waarin ik de collage gebruik als ontwerptool om het creatieve proces te stimuleren. In de conclusie herbekijk ik de definitie van de collage en reflecteer ik over de manier waarop de collage me geholpen heeft tijdens het academiejaar. Het addendum behandeld de relatie met de ontwerpstudio.
Notes: master in de architectuur
Document URI: http://hdl.handle.net/1942/41302
Category: T2
Type: Theses and Dissertations
Appears in Collections:Master theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
48442ba8-4b59-43e6-8c70-57d1f1d26514.pdf77.11 MBAdobe PDFView/Open
Show full item record

Google ScholarTM

Check


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.