Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1942/43825
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorVAN DE VELDE, Dominique
dc.contributor.advisorCRUYT, Ellen
dc.contributor.authorVan Broeck, Nicky
dc.date.accessioned2024-09-13T07:51:12Z-
dc.date.available2024-09-13T07:51:12Z-
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1942/43825-
dc.description.abstractDeelnemen aan betekenisvolle activiteiten is cruciaal voor de gezondheid en het welzijn van een individu. Er ontbreekt echter een algemeen aanvaarde definitie van ‘betekenis’ binnen betekenisvol handelen. Om dichter te komen bij een overkoepelende definitie, wordt volgende onderzoeksvraag toegepast binnen de pilotstudie: “Hoe wordt het aciviteitenkapitaal van een individu gecategoriseerd in verschillende ‘experience based categories’ op basis van de attributen van betekenisgeving?” Studenten vulden acht dagen lang tweemaal daags EMA-vragenlijsten in waarin ze de attributen, timing en intensiteit van de ervaren betekenis tijdens een op dat moment uitgevoerde activiteit beoordelen op een schaal van nul tot tien. Een hiërarchische clusteranalyse werd uitgevoerd om ‘experience-based categories’ te identificeren. De intensiteit en timing van betekeniservaring werden geanalyseerd met behulp van een Kruskal-Wallis test en de Chi-kwadraat. De auteur identificeerde zes experience-based categories op basis van attributen, intensiteit en timing van betekeniservaring: (1) Contextueel verrijkte activiteiten, (2) Obstakelactiviteiten, (3) Herlaadactiviteiten, (4) Veilige activiteiten, (5) Groeigerichte activiteiten, en (6) dwangmatige activiteiten. De SEMA3-applicatie blijkt bruikbaar binnen het onderzoek. De vragenlijst vereist kleine aanpassingen en een meer vooraf gedefinieerde interpretatie. Deze studie benadrukt de noodzaak van verder onderzoek om de voorgestelde experience-based categorieën te valideren.
dc.format.mimetypeApplication/pdf
dc.languagenl
dc.publisherUHasselt
dc.titleExploring the depths of meaning: Disentangling the meaning in meaningful activities: a pilot study
dc.typeTheses and Dissertations
local.bibliographicCitation.jcatT2
dc.description.notesMaster in de ergotherapeutische wetenschap
local.type.specifiedMaster thesis
item.accessRightsOpen Access-
item.fullcitationVan Broeck, Nicky (2024) Exploring the depths of meaning: Disentangling the meaning in meaningful activities: a pilot study.-
item.fulltextWith Fulltext-
item.contributorVan Broeck, Nicky-
Appears in Collections:Master theses
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
95c8ad91-8d64-4f6b-9860-dfa05b1faffa.pdf1.8 MBAdobe PDFView/Open
Show simple item record

Google ScholarTM

Check


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.