Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1942/44164
Title: Exploring Alternative Text Input Modalities in Virtual Reality: a Comparative Study
Authors: Jans, Mathias 
Advisors: LUYTEN, Kris
Issue Date: 2024
Publisher: tUL
Abstract: Deze thesis onderzoekt verschillende tekstinvoersystemen in virtual reality (VR). Het vergelijkt verschillende toetsenbordconfiguraties en invoermethoden zonder controllers, met als doel prestaties, gebruikerservaring en mogelijke verbeteringen van VR-tekstinvoersystemen te begrijpen. Vier tekstinvoersystemen worden geanalyseerd: Keyboard on shape, Keyboard on hands, Keyboard with eyes, en Keyboard in air. De prestaties worden beoordeeld op typesnelheid, nauwkeurigheid, gebruikscomfort en mentale en fysieke belasting. De resultaten tonen variaties in prestaties afhankelijk van factoren. Keyboard on shape biedt de hoogste typesnelheid en gebruiksvriendelijkheid, terwijl Keyboard on hands de meeste mentale en fysieke belasting veroorzaakt. Sterke en zwakke punten van elk systeem worden geïdentificeerd, wat waardevolle inzichten biedt voor toekomstige ontwerpaanpassingen. Het onderzoek bespreekt implicaties voor het ontwerp van VR-tekstinvoersystemen, benadrukkend de balans tussen snelheid, nauwkeurigheid en gebruikerscomfort. Het belang van het verminderen van fysieke en mentale belasting wordt ook onderstreept. Conclusies wijzen op het belang van iteratieve ontwerpprocessen en experimenteren met vernieuwende aanpakken voor effectieve en aangename VR-interfaces. Hoewel er nog vragen en verbeterpunten zijn, vertegenwoordigt dit onderzoek een belangrijke stap in het begrijpen van VR-tekstinvoersystemen.
Notes: master in de informatica
Document URI: http://hdl.handle.net/1942/44164
Category: T2
Type: Theses and Dissertations
Appears in Collections:Master theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
3db0d23d-2071-47c7-a3e5-07322b55d205.pdf34.64 MBAdobe PDFView/Open
Show full item record

Google ScholarTM

Check


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.