Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1942/46726
Title: De gemiddelde consument – tijd voor herinterpretatie?
Authors: Cuppens, Febe
Advisors: TERRYN, Evelyne
Issue Date: 2025
Publisher: tUL
Abstract: De “gemiddelde consument” vormt al jaren een centraal ijkpunt in het Europese consumentenrecht, traditioneel opgevat als redelijk geïnformeerd, omzichtig en oplettend. Deze objectieve standaard bood houvast en rechtszekerheid. Recente rechtspraak en gedragswetenschappelijke inzichten tonen echter dat deze klassieke, rationele benadering steeds minder aansluit bij de werkelijkheid. In België, Frankrijk en Nederland groeit de trend naar een contextuele invulling, waarbij rekening wordt gehouden met de feitelijke perceptie en kwetsbaarheden van consumenten. Dit versterkt de bescherming, maar tast de rechtszekerheid aan doordat de norm haar objectieve karakter verliest en rechterlijke oordelen minder voorspelbaar worden. Deze scriptie onderzoekt of het merkenrecht een oplossing biedt: daar wordt de perceptie van de gemiddelde consument regelmatig onderbouwd met empirisch marktonderzoek. Zo’n aanpak kan ook in het consumentenrecht bijdragen aan een realistischer beschermingsmodel, terwijl tegelijk de rechtszekerheid wordt bewaakt.
Notes: master in de rechten-rechten
Document URI: http://hdl.handle.net/1942/46726
Category: T2
Type: Theses and Dissertations
Appears in Collections:Master theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
06ccce17-35ac-4dbf-8507-85ba7d939036.pdf3.13 MBAdobe PDFView/Open
Show full item record

Google ScholarTM

Check


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.