Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1942/46933
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorPISKUR, Barbara
dc.contributor.authorDe Beir, Elisabeth
dc.date.accessioned2025-09-08T12:25:56Z-
dc.date.available2025-09-08T12:25:56Z-
dc.date.issued2025
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1942/46933-
dc.description.abstractAchtergrond: Ervaringsdeskundigheid krijgt meer erkenning in de zorg, maar ontbreekt vaak in de kinderrevalidatie. Ervaringskennis, gevormd door eigen beleving en gedeeld met anderen, kan tot deskundigheid leiden. Het integreren van deze kennis naast wetenschappelijke en professionele inzichten verrijkt het revalidatieproces en erkent de waarde van persoonlijke ervaringen in de zorg. Er is nauwelijks literatuur over het gebruik van ervaringskennis en -deskundigheid en er zijn tot nu toe geen studies gedaan in de Belgische context. Deze studie onderzoekt hoe zorgprofessionals de inzet van ex-patiënten als ervaringsdeskundigen binnen kinderrevalidatieteams duiden. Methode: Beschrijvend kwalitatief onderzoek via semigestructureerde interviews met acht zorgprofessionals in de kinderrevalidatie. Resultaten: Twee hoofdthema’s kwamen naar voren: voorwaarden voor succesvolle inzet (zoals een passende match en ondersteuning) en uitdagingen (zoals impact op betrokkenen en onbekendheid met het concept). Conclusie: De ervaringsdeskundige vormt een brug tussen patiënt en zorgverlener met unieke inzichten die de zorg verrijken. Ondanks beperkte ervaring zien zorgprofessionals een duidelijke meerwaarde, mits goede begeleiding en ondersteuning worden voorzien.
dc.format.mimetypeApplication/pdf
dc.languagenl
dc.publisherUHasselt
dc.titleDe kracht van ervaringsdeskundigheid binnen de kinderrevalidatie: een kwalitatieve verkenning van de percepties van zorgprofessionals
dc.typeTheses and Dissertations
local.bibliographicCitation.jcatT2
dc.description.notesMaster in de ergotherapeutische wetenschap
local.type.specifiedMaster thesis
item.contributorDe Beir, Elisabeth-
item.accessRightsOpen Access-
item.fulltextWith Fulltext-
item.fullcitationDe Beir, Elisabeth (2025) De kracht van ervaringsdeskundigheid binnen de kinderrevalidatie: een kwalitatieve verkenning van de percepties van zorgprofessionals.-
Appears in Collections:Master theses
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
9e0b2f8e-3ef4-4cc8-a3d5-f48544699055.pdf1.23 MBAdobe PDFView/Open
Show simple item record

Google ScholarTM

Check


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.