Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1942/46937
Title: De ervaring van projectleiders in het implementatieproces met de ondersteuning van een implementatielab
Authors: Janssens, Silke
Advisors: BERGS, Jochen
Issue Date: 2025
Publisher: UHasselt
Abstract: Opleidingen voor zorgprofessionals bereiden onvoldoende voor op het leiden van kwaliteitsverbeteringen, wat bijdraagt aan een kloof tussen innovatie en toepassing. De Universiteit Hasselt ontwikkelde daarom het THINK³ Simulation & Innovation Lab: een praktijkgericht implementatielab dat zorgverleners ondersteunt bij duurzame implementatie. Deze studie onderzocht hoe projectleiders deze ondersteuning ervaren tijdens het implementeren van kwaliteitsverbeterinitiatieven. Binnen een kwalitatief grounded theory-onderzoek werden data verzameld via drie focusgroepen, observaties en demografische gegevens. Deelnemers waren projectleiders uit een tweejarig begeleidingstraject van het Health Campus Zorginnovatiefonds. Uit de resultaten blijkt dat implementatie wordt ervaren als een cyclisch leerproces vol enthousiasme, onzekerheid en heroriëntatie. THINK³ biedt hierbij een cruciale structuur: projectleiders waarderen vooral de veilige leeromgeving, reflectiemomenten, praktijkgerichte tools en expertise. Deze bevorderen professionele groei, versterken implementatievaardigheden en helpen omgaan met complexiteit. Het lab draagt bij aan peer learning en duurzame resultaten, en was soms essentieel om projecten voort te zetten. Desondanks blijven uitdagingen zoals stakeholderbetrokkenheid bestaan. De studie benadrukt het belang van implementatielabs als leer- en ondersteuningsstructuur voor duurzame innovatie in de zorg.
Notes: master in systeem- en procesinnovatie in de gezondheidszorg
Document URI: http://hdl.handle.net/1942/46937
Category: T2
Type: Theses and Dissertations
Appears in Collections:Master theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
d73b97f0-f1be-44c0-9041-152a1208c6af.pdf978.22 kBAdobe PDFView/Open
Show full item record

Google ScholarTM

Check


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.