Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1942/46979
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorFORIER, Maren
dc.contributor.authorD’Ambrosio, Dilaria
dc.date.accessioned2025-09-08T12:26:32Z-
dc.date.available2025-09-08T12:26:32Z-
dc.date.issued2025
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1942/46979-
dc.description.abstractDeze masterproef onderzoekt de veranderende rol van de accountant door recente technologische evoluties, waaronder AI, en de implicaties daarvan voor het hoger onderwijs. Technologieën zoals AI automatiseren repetitieve taken en genereren waardevolle inzichten, waardoor accountants meer tijd hebben voor strategisch advies. Via een kwalitatieve Grounded Theory-aanpak met interviews bij vier accountants en vier onderwijsprofessionals wordt de verschuivende rol in kaart gebracht. De resultaten tonen dat technologische evoluties de taken van accountants ingrijpend veranderen, maar ook dat de mate van adoptie per kantoor verschilt. Naast technologische kennis blijft boekhoudkundige expertise belangrijk, vooral bij complexe dossiers. Soft skills zoals communicatie en samenwerking worden essentieel. Zowel literatuur als interviews wijzen op een kloof tussen het accountancyonderwijs en de praktijk, waarbij curricula onvoldoende inspelen op de technologische realiteit en soft skills vaak te beperkt aan bod komen. Respondenten benadrukken dat technologische evoluties een hefboom kunnen zijn om het beroep aantrekkelijker en strategischer te maken. Concluderend toont dit onderzoek aan dat technologische evoluties de rol van de accountant veranderen en een praktijkgericht curriculum vereisen dat technologische en sociale vaardigheden integreert.
dc.format.mimetypeApplication/pdf
dc.languagenl
dc.publisherUHasselt
dc.titleDe evolutie van accountancy naar een analytische en adviserende rol en de mogelijke aanpassingen in het hoger onderwijs
dc.typeTheses and Dissertations
local.bibliographicCitation.jcatT2
dc.description.notesmaster in de handelswetenschappen-accountancy, financiering en fiscaliteit
local.type.specifiedMaster thesis
item.fulltextWith Fulltext-
item.contributorD’Ambrosio, Dilaria-
item.fullcitationD’Ambrosio, Dilaria (2025) De evolutie van accountancy naar een analytische en adviserende rol en de mogelijke aanpassingen in het hoger onderwijs.-
item.accessRightsOpen Access-
Appears in Collections:Master theses
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
87ae09a5-71d7-483c-a613-98499dc9bb14.pdf1.71 MBAdobe PDFView/Open
f6abe7ed-ea3e-4999-83f0-a43516cf46ee.pdf144.14 kBAdobe PDFView/Open
Show simple item record

Google ScholarTM

Check


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.