Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1942/46981
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorLYBAERT, Nadine
dc.contributor.authorKetels, Maud
dc.date.accessioned2025-09-08T12:26:32Z-
dc.date.available2025-09-08T12:26:32Z-
dc.date.issued2025
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1942/46981-
dc.description.abstractDe boekhoudkundige sector ondergaat een fundamentele verandering door de opkomst van artificiële intelligentie (AI), die steeds meer routinetaken overneemt. Deze masterproef onderzoekt de impact van AI op boekhoudkundige processen en de competenties die boekhouders nodig hebben om relevant te blijven in een geautomatiseerde werkomgeving. Het onderzoek bestaat uit een literatuurstudie, semigestructureerde interviews en een casestudy. De bevindingen tonen aan dat AI de focus verschuift van operationele naar meer strategische taken, zoals datainterpretatie, kwaliteitscontrole en procesoptimalisatie. Hierdoor blijven bestaande competenties relevant maar komen er ook nieuwe competenties naar voren, verdeeld over zes clusters: communicatievaardigheden, leiderschapskwaliteiten, technologische kennis, intellectuele vaardigheden, vakinhoudelijke expertise en persoonlijke vaardigheden. De resultaten benadrukken de noodzaak om het boekhoudonderwijs te hervormen. Naast traditionele vakkennis moeten ook digitale, analytische en interpersoonlijke vaardigheden sterker worden ontwikkeld. Hoewel AI aanzienlijke efficiëntiewinsten oplevert, blijft menselijke expertise onmisbaar voor het waarborgen van kwaliteit, betrouwbaarheid en ethische besluitvorming. Deze studie biedt concrete aanbevelingen voor onderwijsinstellingen, beleidsmakers en organisaties die zich willen voorbereiden op een toekomst waarin mens en machine nauw samenwerken.
dc.format.mimetypeApplication/pdf
dc.languagenl
dc.publisherUHasselt
dc.titleDe impact van artificiële intelligentie op de boekhoudkundige sector: automatisering, veranderende behoeftes aan competenties en implicaties voor het onderwijs en de boekhoudkundige praktijk
dc.typeTheses and Dissertations
local.bibliographicCitation.jcatT2
dc.description.notesmaster in de handelswetenschappen-accountancy, financiering en fiscaliteit
local.type.specifiedMaster thesis
item.contributorKetels, Maud-
item.fullcitationKetels, Maud (2025) De impact van artificiële intelligentie op de boekhoudkundige sector: automatisering, veranderende behoeftes aan competenties en implicaties voor het onderwijs en de boekhoudkundige praktijk.-
item.fulltextWith Fulltext-
item.accessRightsOpen Access-
Appears in Collections:Master theses
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
cacd4fa7-cafa-4235-8d0c-20e060ce6239.pdf1.56 MBAdobe PDFView/Open
7a434153-af91-4283-81c3-46a960db347a.pdf313.3 kBAdobe PDFView/Open
Show simple item record

Google ScholarTM

Check


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.