Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1942/46994
Title: Hoe kan digitalisering strategisch worden ingezet om het lerarentekort te stabiliseren op de arbeidsmarkt ?
Authors: Claes, Luna
Advisors: LENAERS, Steven
Issue Date: 2025
Publisher: UHasselt
Abstract: Het lerarentekort in België wordt veroorzaakt door vergrijzing, beperkte instroom en uitdagende arbeidsomstandigheden zoals hoge werkdruk en lage lonen, wat de onderwijskwaliteit schaadt. Digitalisering biedt kansen om dit tekort te verlichten door repetitieve taken te automatiseren, gepersonaliseerd leren te ondersteunen en flexibeler onderwijs mogelijk te maken. Het onderzoek gebruikte kwalitatieve, semigestructureerde interviews met tien lesgevers uit verschillende onderwijsniveaus. Respondenten werden via sociale media geworven, en transcripten werden geanalyseerd om thema’s en patronen te identificeren. De resultaten tonen dat digitalisering administratieve lasten kan verlichten en leerkrachten meer tijd geeft voor lesgeven. Toch zijn digitale oplossingen geen vervanging voor persoonlijke begeleiding, die vooral in het lager en middelbaar onderwijs essentieel blijft. Hoewel digitalisering een waardevolle aanvulling is, blijven structurele maatregelen zoals betere salarissen, werkzekerheid en vermindering van werkdruk noodzakelijk. Een integrale aanpak die digitalisering combineert met beleidsmaatregelen is essentieel om de onderwijskwaliteit te waarborgen en het tekort structureel aan te pakken.
Notes: master in de handelswetenschappen-ondernemerschap en management
Document URI: http://hdl.handle.net/1942/46994
Category: T2
Type: Theses and Dissertations
Appears in Collections:Master theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
f637e1c9-575b-404b-b853-5b12bc2dcdee.pdf2.77 MBAdobe PDFView/Open
126f7354-4248-4288-9573-c7ede4043d1c.pdf80.72 kBAdobe PDFView/Open
Show full item record

Google ScholarTM

Check


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.