Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/1942/46994
Title: | Hoe kan digitalisering strategisch worden ingezet om het lerarentekort te stabiliseren op de arbeidsmarkt ? | Authors: | Claes, Luna | Advisors: | LENAERS, Steven | Issue Date: | 2025 | Publisher: | UHasselt | Abstract: | Het lerarentekort in België wordt veroorzaakt door vergrijzing, beperkte instroom en uitdagende arbeidsomstandigheden zoals hoge werkdruk en lage lonen, wat de onderwijskwaliteit schaadt. Digitalisering biedt kansen om dit tekort te verlichten door repetitieve taken te automatiseren, gepersonaliseerd leren te ondersteunen en flexibeler onderwijs mogelijk te maken. Het onderzoek gebruikte kwalitatieve, semigestructureerde interviews met tien lesgevers uit verschillende onderwijsniveaus. Respondenten werden via sociale media geworven, en transcripten werden geanalyseerd om thema’s en patronen te identificeren. De resultaten tonen dat digitalisering administratieve lasten kan verlichten en leerkrachten meer tijd geeft voor lesgeven. Toch zijn digitale oplossingen geen vervanging voor persoonlijke begeleiding, die vooral in het lager en middelbaar onderwijs essentieel blijft. Hoewel digitalisering een waardevolle aanvulling is, blijven structurele maatregelen zoals betere salarissen, werkzekerheid en vermindering van werkdruk noodzakelijk. Een integrale aanpak die digitalisering combineert met beleidsmaatregelen is essentieel om de onderwijskwaliteit te waarborgen en het tekort structureel aan te pakken. | Notes: | master in de handelswetenschappen-ondernemerschap en management | Document URI: | http://hdl.handle.net/1942/46994 | Category: | T2 | Type: | Theses and Dissertations |
Appears in Collections: | Master theses |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
f637e1c9-575b-404b-b853-5b12bc2dcdee.pdf | 2.77 MB | Adobe PDF | View/Open | |
126f7354-4248-4288-9573-c7ede4043d1c.pdf | 80.72 kB | Adobe PDF | View/Open |
Google ScholarTM
Check
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.