Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1942/47051
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorJANSSEN, Ellen
dc.contributor.authorCinucen, Melisa
dc.date.accessioned2025-09-08T12:26:41Z-
dc.date.available2025-09-08T12:26:41Z-
dc.date.issued2025
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1942/47051-
dc.description.abstractFamiliebedrijven zijn een belangrijk onderdeel van de Belgische economie: maar liefst 77% van alle vennootschappen met personeel in Belgiƫ zijn familiebedrijven. Ze trekken steeds meer de aandacht, mede door hun unieke bedrijfscultuur en dynamiek, die grotendeels te verklaren is door hun socio emotionele waarde (SEW). Deze SEW is onderverdeeld in vijf dimensies: familiecontrole, identificatie met het familiebedrijf, emotionele verbondenheid, sociale relaties en de wens om controle over te dragen aan de volgende generatie. Het concept van psychologisch eigenaarschap (PE) biedt hierbij een waardevolle aanvulling, aangezien het de individuele en collectieve gevoelens van eigenaarschap binnen familiebedrijven verklaart. Binnen de literatuur bestaat hier nog een duidelijke leemte, die dit onderzoek probeert te vullen. Na een grondige literatuurstudie werd empirisch onderzoek uitgevoerd op basis van data van 347 respondenten uit Belgische familiebedrijven. Via regressieanalyses werden de relaties tussen elke SEW dimensie en collectief psychologisch eigenaarschap (CPE) getest. Uit de resultaten bleek dat enkel de B dimensie (sociale relaties) en de I-dimensie (identificatie met het bedrijf) een significant verband vertonen met CPE. Wanneer SEW als geheel werd getest, bleek het wel een significante relatie met CPE te hebben. Dit verschil kan worden verklaard doordat andere dimensies mogelijk indirect bijdragen aan PE via de B- en I-dimensie. Een robuustheidstest toonde aan dat geen van de individuele SEW-dimensies signi
dc.format.mimetypeApplication/pdf
dc.languagenl
dc.publisherUHasselt
dc.titleDe impact van SEW op collectief psychologisch eigenaarschap: een empirische studie
dc.typeTheses and Dissertations
local.bibliographicCitation.jcatT2
dc.description.notesmaster in de handelswetenschappen-accountancy, financiering en fiscaliteit
local.type.specifiedMaster thesis
item.contributorCinucen, Melisa-
item.accessRightsOpen Access-
item.fulltextWith Fulltext-
item.fullcitationCinucen, Melisa (2025) De impact van SEW op collectief psychologisch eigenaarschap: een empirische studie.-
Appears in Collections:Master theses
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
e9749279-2b33-44fa-8ddf-eb267898fa40.pdf1.05 MBAdobe PDFView/Open
47d36f6a-8658-4856-aaac-2bc71275a346.pdf693.94 kBAdobe PDFView/Open
Show simple item record

Google ScholarTM

Check


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.