Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1942/47065
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorVANDEKERKHOF, Pieter
dc.contributor.authorSokolowski, Sybren
dc.date.accessioned2025-09-08T12:26:43Z-
dc.date.available2025-09-08T12:26:43Z-
dc.date.issued2025
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1942/47065-
dc.description.abstractHet onderzoek is uitgevoerd om een leemte in de literatuur op te vullen door te verkennen welke impact opvoeding heeft op de ondernemersidentiteit (EI) als eigendom van de volgende generatie (next-gen) bestuurders binnen familiebedrijven. Met een kwalitatieve Grounded Theory-benadering zijn semi-gestructureerde interviews afgenomen met vijf next-gen bestuurders en hun vijf respectievelijke opvoeders (vaders) in Vlaamse familiebedrijven. De resultaten tonen vier belangrijke gelijkenissen in de opvoeding: een ondersteunende en vrije opvoedingsstijl, vrijheid in studie- en carrièrekeuze (zonder druk om in het bedrijf te stappen), het meegeven van fundamentele normen en waarden, en een vroege, vaak onbewuste, blootstelling aan het familiebedrijf (door nabijheid, participatie en observatie). Hoewel de ondernemersidentiteit van elke next-gen uniek is en geen exacte kopie vormt van die van de opvoeder, is er wel een sterke 'identity fit' met het familiebedrijf zelf, voornamelijk dankzij de vroege blootstelling en de daaruit voortkomende intrinsieke passie. De studie bevestigt de cruciale rol van familiale rolmodellen (waarbij zowel vaders als moeders van invloed zijn, ongeacht hun zakelijke betrokkenheid) en de overdracht van normen en waarden in de vorming van de ondernemersidentiteit van de next-gen, en nuanceert eerdere aannames over een potentieel belemmerende verplichting door te benadrukken dat juist vrijheid in keuze leidde tot instroom.
dc.format.mimetypeApplication/pdf
dc.languagenl
dc.publisherUHasselt
dc.titleImpact van opvoeding op de ondernemersidentiteit van next-gen ondernemers binnen familiebedrijven.
dc.typeTheses and Dissertations
local.bibliographicCitation.jcatT2
dc.description.notesmaster in de handelswetenschappen-ondernemerschap en management
local.type.specifiedMaster thesis
item.contributorSokolowski, Sybren-
item.accessRightsOpen Access-
item.fulltextWith Fulltext-
item.fullcitationSokolowski, Sybren (2025) Impact van opvoeding op de ondernemersidentiteit van next-gen ondernemers binnen familiebedrijven..-
Appears in Collections:Master theses
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
0a0a5f1e-6945-4a86-bc5e-e60cce1104e2.pdf789.21 kBAdobe PDFView/Open
Show simple item record

Google ScholarTM

Check


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.