Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1942/47255
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorVERBEECK, Griet
dc.contributor.advisorKNAPEN, Elke
dc.contributor.advisorNOVAIS PASSARELLI, Rafael
dc.contributor.authorMeertens, Lara
dc.date.accessioned2025-09-08T12:27:50Z-
dc.date.available2025-09-08T12:27:50Z-
dc.date.issued2025
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1942/47255-
dc.description.abstractHoe zou Genk er in het jaar 2080 uitzien als we binnen de planetaire grenzen leven? Met die vraag zijn we vertrokken in de masterstudio en hier gaat ook het gemeenschappelijk deel van deze scriptie over. We zijn op zoek gegaan naar een mogelijk toekomstbeeld voor Genk waarbij een goed leven binnen planetaire grenzen centraal staat. Hierop gaat ook de individuele scriptie verder op in en wordt het aspect educatie verder uitgelicht onder de onderzoeksvraag: “Hoe kan een transformatie van een schoolomgeving de connectie tussen mens en natuur herstellen?” De onderwijssector kent op dit moment grote problemen zoals een verouderd scholenpatrimonium en tegelijk zijn we ook losgekoppeld van de natuur. Een transformatie van een schoolomgeving zal hierbij noodzakelijk zijn. De band tussen de mens en de natuur zal onderzocht worden en verschillende principes zoals ‘Regenerative’ en ‘Biophilic Design’ zullen aan bod komen. Verder zullen de verschillende onderwijsmodellen uitgelicht worden waarbij openluchtscholen met meer diepgang worden bekeken. Bij deze scholen zal de relatie met de natuur worden, onderzocht en zal ook natuurinclusief onderwijs een deel uitmaken van deze scriptie. Verschillende case studies uit het verleden en het heden zullen in dit deel aan bod komen om een beeld te krijgen van hoe openluchtscholen of scholen, die een sterke relatie hebben met de natuur, eruit zien. Dit onderzoek zal dan later gebruikt kunnen worden binnen een toegepaste testcase op een basisschool in Genk.
dc.format.mimetypeApplication/pdf
dc.languagenl
dc.publisherUHasselt
dc.titleEen goed leven binnen planetaire grenzen in Genk: schoolsite Hoevenzavel
dc.typeTheses and Dissertations
local.bibliographicCitation.jcatT2
dc.description.notesmaster in de architectuur
local.type.specifiedMaster thesis
item.accessRightsOpen Access-
item.contributorMeertens, Lara-
item.fullcitationMeertens, Lara (2025) Een goed leven binnen planetaire grenzen in Genk: schoolsite Hoevenzavel.-
item.fulltextWith Fulltext-
Appears in Collections:Master theses
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
9d1416b3-e1ae-4f85-80aa-fd507dbebf1a.pdf11.42 MBAdobe PDFView/Open
Show simple item record

Google ScholarTM

Check


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.