Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1942/10232
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorWETS, Geert-
dc.contributor.authorHERMANS, Elke-
dc.date.accessioned2009-12-15T15:19:10Z-
dc.date.available2009-12-15T15:19:10Z-
dc.date.issued2009-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1942/10232-
dc.description.abstractIn this research, countries are compared in terms of road safety. Hence, the complex and multidisciplinary concept of road safety is translated into quantifiable indicators. Up to now, country comparisons were mainly based on registered accident data (i.e., final outcome information). However, we want to gain insight into the main underlying road safety risk aspects. That way, appropriate measures able to tackle the main risk aspects can be selected before they result in an increased number of accidents and casualties. For that reason, road safety performance indicators situated at the intermediate outcome level are studied here. In particular, starting from seven main risk domains identified at the European level, indicators related to alcohol and drugs, speed, protective systems, daytime running lights, vehicle, roads and trauma management are considered. In order to compare countries on their overall road safety performance we focus on the combination of indicators into a composite index. One of the advantages of an index over a set of individual indicators is the ability to present a multitude of information in one overall score thereby facilitating benchmarking and communication. Contrary to other research fields, very limited research effort has been put in the creation of a road safety index. The main objective of this manuscript is to develop a scientifically sound and appropriate methodology for the creation of a composite road safety performance index that can be used for the monitoring and comparison of road safety performance among countries. The different methodological aspects involved in the index construction process are described in terms of theory and illustrated using a real road safety indicator data set. Based on the index score – taking the performance on several road safety risk aspects into account rather than solely the number of road fatalities – valuable insight is gained into the relative road safety performance of a set of European countries. After introducing the concept of indicators and the road safety problem, this manuscript outlines the different methodological steps involved in the index process and successively discusses each step in detail.-
dc.description.abstractIn dit onderzoek worden landen vergeleken op vlak van verkeersveiligheid. Het complexe en multidisciplinaire concept ‘verkeersveiligheid’ wordt hiervoor vertaald in kwantificeerbare indicatoren. Totnogtoe gebeurden vergelijkingen tussen landen voornamelijk op basis van geregistreerde ongevallendata (dus uiteindelijke uitkomsten). We willen echter inzicht krijgen in de belangrijkste onderliggende risicoaspecten van verkeersveiligheid. Op die manier kunnen gerichte maatregelen genomen worden om de belangrijkste risicoaspecten aan te pakken vooraleer deze tot uiting komen in een verhoogd aantal ongevallen en slachtoffers. Daarom worden verkeersveiligheidprestatie-indicatoren – gesitueerd op het niveau van tussentijdse uitkomsten – hier bestudeerd. In overeenstemming met zeven belangrijke risicodomeinen geïdentificeerd op Europees niveau beschouwen we indicatoren gerelateerd aan alcohol en drugs, snelheid, beschermende uitrusting, motorvoertuigverlichting overdag, voertuig, infrastructuur en nazorg. Om landen te vergelijken op hun totale verkeersveiligheidprestatie focussen we op de combinatie van indicatoren in een samengestelde index. In geval van een index wordt een veelheid aan informatie vervat in één score, hetgeen communicatie en vergelijking vergemakkelijkt. In tegenstelling tot andere onderzoeksdomeinen zijn de geleverde onderzoeksinspanningen omtrent het opstellen van een verkeersveiligheidindex zeer beperkt. De hoofddoelstelling van dit manuscript is een wetenschappelijk correcte en geschikte methodologie te ontwikkelen voor het opstellen van een samengestelde verkeersveiligheidprestatie-index die kan gebruikt worden voor het monitoren en vergelijken van de verkeersveiligheidprestatie tussen landen. De verschillende methodologische aspecten verbonden aan het creëren van een index worden theoretisch toegelicht en geïllustreerd aan de hand van een set van indicatorwaarden. Op basis van de verkeersveiligheidprestatieindexscore – waarin de prestatie op verschillende risicodomeinen vervat zit in plaats van enkel het aantal verkeersdoden – kunnen nuttige inzichten verkregen worden in de relatieve verkeersveiligheidprestatie van een set van Europese landen.-
dc.language.isoen-
dc.publisherUHasselt Diepenbeek-
dc.titleA methodology for developing a composite road safety performance index for cross-coountry comparison-
dc.typeTheses and Dissertations-
local.bibliographicCitation.jcatT1-
local.type.refereedNon-Refereed-
local.type.specifiedPhd thesis-
dc.bibliographicCitation.oldjcatD1-
item.fulltextWith Fulltext-
item.contributorHERMANS, Elke-
item.accessRightsOpen Access-
item.fullcitationHERMANS, Elke (2009) A methodology for developing a composite road safety performance index for cross-coountry comparison.-
Appears in Collections:PhD theses
Research publications
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
PhD_ElkeHermans_DIGITAL.pdf6.61 MBAdobe PDFView/Open
Show simple item record

Google ScholarTM

Check


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.