Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1942/10827
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorDE JONG, Marjolein-
dc.contributor.authorGYSEN, Grete-
dc.contributor.authorPETERMANS, Ann-
dc.contributor.authorDANIELS, Stijn-
dc.date.accessioned2010-04-04T10:24:48Z-
dc.date.availableNO_RESTRICTION-
dc.date.issued2007-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1942/10827-
dc.description.abstractDe wortels van de verkeersconflicttechniek of Traffic Conflict Technique (TCT) liggen in Detroit bij de fabrieken van General Motors. De autofabrikant ontwikkelde eind jaren zestig observatietechnieken om te bepalen in hoeverre voertuigen van General Motors waren betrokken in onveilige verkeerssituaties (Perkins & Harris, 1968; Archer, 2001). Een verkeersconflict werd gedefinieerd als elke mogelijke conflictsituatie die leidde tot remmen of manoeuvres. Conflictobservatietechnieken vertrekken van het uitgangspunt dat het gedrag van bestuurders bij bijna-ongevallen een waardevolle bron van informatie is (Hydén, 1987; Horst, 1990). Een klein gedeelte van alle verplaatsingen mondt uit in fatale ongevallen. Het aandeel bijna-ongevallen is al veel groter. Met behulp van de analyse van bijnaongevallen (of conflicten) kan inzicht worden verkregen in factoren en patronen die ten grondslag liggen aan onveiligheid. Deze informatie vormt een aanvulling op ongevallendata en kan door wegbeheerders worden gebruikt bij het nemen van een gefundeerde beslissing over de herinrichting van kruispunten of wegvakken.-
dc.language.isonl-
dc.publisherSteunpunt Verkeersveiligheid-
dc.titleTechnieken voor de observatie en analyse van verkeersconflicten-
dc.typeResearch Report-
local.bibliographicCitation.authorshttp://www.steunpuntmowverkeersveiligheid.be/nl/modules/press_publications/show_publication.php?id=146-
local.format.pages37-
local.bibliographicCitation.jcatR2-
local.type.specifiedResearch Report-
local.relation.ispartofseriesnrRA- 2007-118-
dc.bibliographicCitation.oldjcatB1-
item.fulltextWith Fulltext-
item.contributorDE JONG, Marjolein-
item.contributorGYSEN, Grete-
item.contributorPETERMANS, Ann-
item.contributorDANIELS, Stijn-
item.fullcitationDE JONG, Marjolein; GYSEN, Grete; PETERMANS, Ann & DANIELS, Stijn (2007) Technieken voor de observatie en analyse van verkeersconflicten.-
item.accessRightsOpen Access-
Appears in Collections:Research publications
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Technieken voor de observatie en analyse van verkeersconflicten146.pdfPublished version722.3 kBAdobe PDFView/Open
Show simple item record

Google ScholarTM

Check


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.